V spodnji zbirki gradiv so zbrane informativne in poučne vsebine iz različnih področij duševnega zdravja. Gradiva so namenjena tako splošni kot strokovni javnosti. Prebirate lahko med zanimivimi brošurami, plakati, stripi, zloženkami, publikacijami, poročili ipd.
Za lažje navigiranje med posameznimi vsebinskimi področji in vrstami gradiv, si lahko pomagate s spodnjim iskalnikom.
Raziskava – O doživljanju epidemije covid-19 med študenti
Avtorji / Uredniki / Kontaktne osebe: Branko Gabrovec, Špela Selak, Nuša Crnkovič, Katarina Cesar, Andrej Šorgo
Cilj raziskave je bil pridobiti podatke o doživljanju epidemije COVID-19, z njo povezanih ukrepov in spremenjenih življenjskih razmer študentov
javnih in koncesioniranih samostojnih visokošolski zavodov Republike Slovenije, z namenom ustrezne priprave nadaljnjih predlogov ukrepov, ki bodo odgovorili na novo izražene potrebe.
Poročilo – Vpliv epidemije covid-19 na duševno zdravje
Avtorji / Uredniki / Kontaktne osebe: Jožica Maučec Zakotnik, Vesna Švab, Marija Anderluh, Mojca Zvezdana Dernovšek
Povzetek spletne okrogle mize o vplivu epidemije covid-19 na duševno zdravje in ukrepih za obvladovanje težav v duševnem zdravju v Sloveniji.
Poročilo – Izsledki raziskave za oceno potreb po psihosocialni podpori med epidemijo covida-19
Avtorji / Uredniki / Kontaktne osebe: Patricija Kerč, Nina Krohne, dr. Tanja Šraj Lebar in mag. Mateja Štirn
Izsledki raziskave razkrivajo kakšne duševne stiske so doživljali ljudje med epidemijo covida-19, kako so se z njimi spoprijemali ter katere vire psihosocialne podpore so si želeli pri spoprijemanju s stisko.
Raziskava – Ocena potreb po psihosocialni podpori v drugem valu epidemije COVID-19
Avtorji / Uredniki / Kontaktne osebe: Patricija Kerč, Nina Krohne, dr. Tanja Šraj Lebar in mag. Mateja Štirn
Namen raziskave je bilo identificirati, kakšno duševno stisko so doživljali posamezniki med epidemijo covida-19, kako so se z zaznano stisko spoprijemali, katere vire psihosocialne podpore so si želili. Področja zanimanja so bili tudi izzivi in potrebe, s katerimi so se srečevali zaposleni v vzgoji in izobraževanju, zdravstvu, socialnem varstvu in gospodarstvu, ter stiske samozaposlenih, brezposelnih in upokojencev.
Metodološki dokument – Ocena potreb po vključitvi vsebin s področja varovanja duševnega zdravja v vzgojno-izobraževalne procese
Avtorji / Uredniki / Kontaktne osebe: Anja Kragelj, Maja Dizdarević, Vera Grebenc, Kaja Krajc, Majda Pahor, Vesna Švab, Matej Vinko, Nika Vukša-Jurejevčič, Lijana Zaletel-Kragelj in Irena Makivić
Namen metodološkega dokumenta je pripraviti zasnovo raziskav za pregled vključenosti vsebin s področja varovanja duševnega zdravja, ki bo v pomoč pri oblikovanju izhodišč za z dokazi podprto in na potrebah zasnovano postopno implementacijo manjkajočih vsebin v vzgojno-izobraževalne procese na različnih ravneh vzgojno-izobraževalnega sistema in strokovnega izpopolnjevanja.
Poročilo – Promocija duševnega zdravja starejših 2021
Avtorji / Uredniki / Kontaktne osebe: Olivera Stanojević Jerković, Sanja Tkalec
Poročilo o izvedenih aktivnostih različnih občin na področju promocije duševnega zdravja starejših v letu 2021.
Poročilo – Strokovni posvet na temo nekemičnih zasvojenosti 2021
Avtorji / Uredniki / Kontaktne osebe: Špela Selak, Domen Kralj in Mark Žmavc
Poročilo strokovnega posveta, v katerem so predstavljene ugotovitve in predlogi za soočanje z izzivi na področju nekemičnih zasvojenosti.
Poročilo – Nacionalna konferenca obvladovanja nekemičnih zasvojenosti 2022
Avtorji / Uredniki / Kontaktne osebe: Špela Selak, Domen Kralj in Mark Žmavc
Poročilo foruma strokovnjakov, v katerem so predstavljene ugotovitve in predlogi za soočanje z izzivi na področju nekemičnih zasvojenosti.
Priročnik – Zorenje skozi To sem jaz
Avtorji / Uredniki / Kontaktne osebe: Ksenija Lekić, Domen Kralj, Nuša Konec Juričič in Petra Tratnjek
Priročnik ponuja podlago in ideje za preventivno delo z mladostniki ob razvijanju njihovih socialnih in čustvenih veščin ter samopodobe. Opisuje teoretična izhodišča in izvedbo programa To sem jaz v slovenskih šolah. Predstavljenih je 10 delavnic za razredno delo na različnih področjih razvoja šolajočih se otrok in mladostnikov, skupaj z gradivi in napotki za učitelje.
Strip – Družbena omrežja
Avtorji / Uredniki / Kontaktne osebe: Matej Vinko, Vida Peternel, Saška Roškar, Helena Jeriček Klanšček, Alenka Tančič Grum
Grafični prikaz preko kratke zgodbe prikazuje negativno plat socialnih omrežij, zaradi katerih se včasih lahko počutimo slabše od drugih.
Strip – Občutek nadzora
Avtorji / Uredniki / Kontaktne osebe: Matej Vinko, Vida Peternel, Saška Roškar, Helena Jeriček Klanšček, Alenka Tančič Grum
Grafični prikaz preko kratke zgodbe spodbuja k opuščanju zaskrbljenega razmišljanja o stvareh, ki so izven našega nadzora ter usmerjanje pozornosti na področja, na katera lahko vplivamo.
Strip – Sočutje do sebe
Avtorji / Uredniki / Kontaktne osebe: Matej Vinko, Vida Peternel, Saška Roškar, Helena Jeriček Klanšček, Alenka Tančič Grum
Grafični prikaz preko kratke zgodbe spodbuja k prijaznem odnosu in sprejemanju samega sebe za krepitev lastne samopodobe.
Strip – Opazovanje misli
Avtorji / Uredniki / Kontaktne osebe: Matej Vinko, Vida Peternel, Saška Roškar, Helena Jeriček Klanšček, Alenka Tančič Grum
Grafični prikaz preko kratke zgodbe nagovarja k neobsojajočem opazovanju lastnih misli, čustev in telesnih občutkov, kar lahko pomaga pri soočanju z nenehnim premlevanjem misli.
Strip – Osredotočanje
Avtorji / Uredniki / Kontaktne osebe: Matej Vinko, Vida Peternel, Saška Roškar, Helena Jeriček Klanšček, Alenka Tančič Grum
Grafični prikaz preko kratke zgodbe vodi skozi vajo osredotočanja 5-4-3-2-1, s katero lahko trenutne neprijetne misli umirimo s tem, da pozornost preusmerimo na dogajanje okoli sebe.
Strip – Spoprijemanje s čustvi
Avtorji / Uredniki / Kontaktne osebe: Matej Vinko, Vida Peternel, Saška Roškar, Helena Jeriček Klanšček, Alenka Tančič Grum
Grafični prikaz preko kratke zgodbe skuša opolnomočiti mlade za soočanje z občutki strahu in zbeganosti.
Zbornik – NIJZ aktivnosti na področju staranja 2021
Avtorji / Uredniki / Kontaktne osebe: Andreja Mezinec, Natalija Rozman, Mojca Gabrijelčič Blenkuš
Zbornik dejavnosti NIJZ na področju aktivnega in zdravega staranja v Sloveniji za leto 2021. Izpostavljene so nekatere tematike soočanja starejših v obdobju pandemije COVID-19 in po njej. Predstavljena so dela posameznih območnih NIJZ enot in projektna dela na področju staranja.
Priročnik – Kaj lahko naredim, da mi bo lažje (za mladostnike)
Avtorji / Uredniki / Kontaktne osebe: Ksenija Lekić, Domen Kralj, Nuša Konec Juričič in Petra Tratnjek
Opisane so veščine s katerimi si mladostniki in mladostnice lahko pomagajo v vsakodnevnem življenju in ob soočanju s stisko. Predstavljene so različne rubrike mladostniških težav kot so anksioznost, žalost in depresija, težave z jezo, učenje in samopodoba. Ponujena so različna zvočna gradiva in vodene vaje za samopomoč.
Priročnik – Za psihopatologijo in urgentna stanja
Avtorji / Uredniki / Kontaktne osebe: Vesna Švab
Priročnik predstavlja učno gradivo za zaposlene v Centrih za duševno zdravje odraslih. Z njim si lahko pomagajo tudi drugi strokovnjaki ob delu z različnimi duševnimi težavami ali motnjami. Opisani so različni načini zdravljenja (z zdravili, psihoterapija), rehabilitacije in okrevanja.
Priročnik – Smernice za uporabo zaslonov pri mladih
Avtorji / Uredniki / Kontaktne osebe: Špela Selak, Domen Kralj, Mark Žmavc
Smernice vsebujejo koristna časovna in druga priporočila za uporabo zaslonov vse od predšolskega obdobja do vrtčevskega, šolskega in družinskega okolja. Priročnik ponuja pregled literature s področja vpliva uporabe zaslonov na razvoj skozi odraščanje. Predstavljeni so nekateri koristni vidiki kot tudi neugodni učinki uporabe zaslonov na telesno in duševno zdravje otrok in mladostnikov.
Priročnik – Smernice za postvencijo v šoli ob samomoru učenca
Avtorji / Uredniki / Kontaktne osebe: Nuša Konec Juričič, Saška Roškar, Ksenija Lekić (urednice)
Priročnik predstavlja možne načine ukrepanja ob samomoru učenca ali dijaka na šoli. Poudarjena je potreba po sistematičnem pristopu k naslavljanju stisk šolajočih se otrok in mladostnikov, ki lahko privedejo do samomorilnega vedenja. Opisane so značilnosti in oblike samomorilnosti pri otrocih in mladostnikih, komunikacija šole z mediji v primeru samomora in smernice za pogovor z učencem v primeru samomorilne ogroženosti.