Nasveti za boljše počutje

Domov » Skrb za duševno zdravje » Nasveti za boljše počutje » Kako telesna dejavnost pomaga k boljšemu duševnemu zdravju

Kako telesna dejavnost pomaga k boljšemu duševnemu zdravju

Telesna dejavnost je pomemben del zdravega načina življenja, ki bistveno prispeva k telesnemu in duševnemu zdravju. Pri telesni dejavnosti ni cilj, da postanemo vrhunski športniki, temveč da pri gibanju poslušamo svoje telo, razpoložljiv čas in naše telesne zmožnosti.


Redna telesna dejavnost zmanjša verjetnost razvoja kroničnih bolezni in prekomerne telesne teže, krepi kosti in mišice. Prispeva tudi k zmanjšanju simptomov anksioznosti, depresije, hiperkinetične motnje (ADHD) in stresa. Telesna dejavnost dobro vpliva na naše splošno počutje, samopodobo, kakovost spanca, spomin in pozornost. Redno gibanje izboljša kakovost našega življenja, saj preko telesne moči in vzdržljivosti krepimo tudi optimistično naravnanost (npr. uvidimo, da lahko premagujemo ovire v življenju – tako telesne kot psihološke).

Kako sem lahko telesno dejaven/a ob natrpanem urniku in pomanjkanju časa?

Telesna dejavnost se ne navezuje le na športno udejstvovanje, ampak lahko vključuje tudi vsakdanja opravila, kot so sesanje, delo na vrtu, nošenje vrečk iz trgovine, igranje s hišnim ljubljenčkom, itd. Pri tem lahko razmislimo o načinih, kako gibanje čim manj vsiljivo vpeljemo v naš vsakdan, da zadostimo različnim potrebam, ki jih imamo. Na primer, s sprehodom v naravi z bližnjo osebo lahko »ujamemo štiri muhe na en mah«, saj telesna dejavnost dobro vpliva na telesno zdravje, izboljšanje duševnega počutja (npr. sproščujoč učinek narave in svežega zraka), krepitev socialne mreže (npr. druženje ob telovadbi) in ustrezen odmik od uporabe tehnologije.

Dobro si je izbrati takšno telesno dejavnost, ki nas veseli, saj jo bomo lažje ohranjali tudi v obdobjih slabšega počutja ali natrpanega urnika. Začnemo lahko že z manjšimi dejanji, kot je pometanje dvorišča in druga domača opravila, kasneje pa se lahko pridružimo vodenim vadbam ali telovadbo obiskujemo s prijateljem. Če zaradi mnogih obveznosti nimamo časa za šport, lahko telesno dejavnost vključimo v naš vsakdan – npr. iz avtobusa izstopimo eno postajo prej, izberemo hojo po stopnicah namesto dvigala, sedenje prekinjamo z vmesnimi aktivnostmi (npr. sprehod do tiskalnika, steklenice z vodo), itd.

Koliko telesne dejavnosti potrebujemo za boljše duševno zdravje?

Da ima telesna dejavnost pozitiven učinek na naše duševno zdravje, zadostuje že 30–minutna zmerna aerobna telesna dejavnost petkrat na teden, ob kateri se nam poveča srčni utrip in začutimo občutek toplote in zadihanosti. Če nam je lažje, lahko na začetku čas 30-ih minut razdelimo na krajše enote, vendar naj bo enota dolga vsaj 10 minut, da dosežemo želeni učinek. Bolj ko bomo telesno dejavni, več energije bomo imeli in lažje bomo  prešli na daljši čas telesne aktivnosti.

Telesna dejavnost blaži posledice duševnih motenj

Sodobne raziskave kažejo, da redna telesna dejavnost zmanjša verjetnost za razvoj depresije, hkrati pa blaži simptome že obstoječe. Telesna dejavnost krepi naš imunski sistem, zmanjša stopnjo vnetij v telesu, poveča vnos kisika v možgane in poviša sproščanje hormonov v možganih, ki nižajo depresivno počutje. Posledično se počutimo bolj umirjene, hkrati pa se dvigne naše duševno blagostanje. Z ohranjanjem redne telesne dejavnosti lahko znatno zmanjšamo verjetnost, da bi se depresija ponovno pojavila.

Ob telesni dejavnosti poskrbimo tudi za varnost

Redna telesna dejavnost ima veliko pozitivnih učinkov na naše telesno in duševno zdravje. Ob tem pa moramo vedno poskrbeti za svojo varnost (npr. primerna obutev in oprema) in počutje (npr. pazimo, da ne pretiravamo). Če je telesna dejavnost začela vplivati na naše vsakodnevno življenje (npr. slabše opravljamo študijske ali delovne obveznosti, zaradi telovadbe zanemarjamo druženje s prijatelji), ali če ne zmoremo zmanjšati količine telesne dejavnosti ne da bi ob tem imeli slabo vest ali doživljali stisko, je možno da gre za katerega od prvih pokazateljev motnje hranjenja, ki se imenuje bigoreksija nervoza. V tem primeru je priporočljivo poiskati strokovno pomoč.

Nekaj priporočil glede telesne dejavnosti, še posebej v času epidemije, lahko najdete na naslednji povezavi.

 

Scroll to Top Skip to content