Spoprijemanje z duševnimi težavami

Domov » Skrb za duševno zdravje » Spoprijemanje z duševnimi težavami » Depresija – kako si lahko pomagam sam

Depresija – kako si lahko pomagam sam

Depresija je duševna motnja, ki vpliva na naše razpoloženje, misli, čustva, vedenje in telesno počutje ter posledično prizadene celotno naše delovanje. Znaki depresije se pojavljajo postopoma in jih, vsaj v začetku, sploh ne opazimo, ali pa jih celo zamenjamo z drugimi obolenji. Ko prepoznamo simptome in razumemo značilnosti depresivne motnje, jo lažje sprejmemo in se z njo spoprimemo.


V nadaljevanju navajamo nekaj nasvetov.

Zdrav življenjski slog

Zdrav način življenja pomaga pri ohranjanju dobrega počutja in pri premagovanju depresivnega razpoloženja. V prvi vrsti poskrbimo za dober spanec. Priporočljivo je, da spimo vsaj 8 ur na noč in vzdržujemo enakomeren ritem spanja. Za dober spanec je pomembno, da se čez dan dovolj gibamo (zlasti v naravni) in smo čim manj izpostavljeni zaslonom elektronskih naprav. Gibanje pomaga tudi do boljše drže (npr. ramena potisnjena nazaj), kar neposredno vpliva na boljše počutje. Poleg spanja in gibanja je ključnega pomena tudi zdrava prehrana. Poskrbimo za vsaj pet obrokov na dan, skušajmo jesti zdravo in raznoliko hrano. Na razpoloženje v veliki meri vplivajo tudi zdrave navade. Skušajmo opustiti kajenje in nadzirajmo uživanje alkoholnih pijač. Lajšanje stiske z alkoholom je namreč pri osebah z depresijo zelo pogosto, saj ima takojšnji učinek. Alkohol nekoliko zmanjša stisko, vendar se le-ta kasneje pojavi v še hujši obliki.

Ohranjanje dnevne rutine

Urnik in dnevna rutina sta pomembna, saj nam nudita občutek varnosti in kontrole. Kadar vemo, kaj pričakovati v dnevu, nas manj stvari preseneti in posledično je naše razpoloženje stabilnejše. Pri soočanju z depresijo lahko izgubimo interes do stvari, ki so nas v preteklosti veselile. Ravno zaradi tega je pomembno, da imamo na urniku nekaj, kar nas prisili, da vstanemo iz postelje in k temu, da nadaljujemo z ustaljenim ritmom. V urnik ne pozabimo vključiti športnih aktivnosti, za katere je dokazano, da pozitivno vplivajo na razpoloženje. Pri ustvarjanju in sledenju dnevni rutini nam lahko pomagajo planerji in urniki. Bodimo vztrajni, a realni. Postavljajmo si cilje, ki so dosegljivi in so za nas pomembni. Majhni koraki vsak dan postopoma pripeljejo k uspehu.

Podučimo se o depresiji

Kadar se soočamo z duševno motnjo (ali drugo boleznijo), je pomembno, da se o njej podučimo. Ko se seznanimo s ključnimi informacijami, si znamo bolje pomagati, predvsem pa se bolje znajdemo v sistemu zdravstveno socialnih storitev. Znanje nas opolnomoči in nam pokaže bolj jasno pot do virov pomoči. Če razumemo, kaj se z nami dogaja, zmoremo sprejeti razumnejše odločitve in tudi sami prispevamo k uspešnejšemu zdravljenju. 

Spoznajmo samega sebe

Če se dovolj dobro poznamo in vemo, kaj vpliva na naše razpoloženje, se lahko bolje pripravimo na izzive, ki so pred nami. Pri tem nam lahko pomaga pisanje dnevnika, v katerega sproti zapisujemo naše počutje, misli in skrbi. Pisanje ima več pozitivnih učinkov. Poleg tega, da se bolje spoznavamo in imamo boljši pregled nad preteklimi dogodki, je pisanje samo po sebi zdravilno in nudi določeno mero olajšanja. Ko svoje misli zapišemo na list papirja, jih ni več v glavi. Zapisane skrbi lahko kronološko uredimo, raziščemo vzroke in poiščemo rešitve zanje ter jih ob tem vidimo z druge perspektive.

Naučimo se tehnik sproščanja

S poznavanjem tehnik sproščanja, s katerimi se lahko seznanite na naslednji povezavi, blagodejno vplivamo na naše počutje in splošno duševno zdravje. Na ta način izboljšamo slabo razpoloženje in se pripravimo na reševanje problema. Bodimo ponosni na majhne korake, včasih bo uspeh že to, da vstanemo iz postelje, in se ob vsakem, tudi manjšem uspehu nagradimo.

Poiščimo podporno skupino

Iskanje podpornih skupin je eden najboljših načinov za zdravo spoprijemanje z duševnimi težavami. Obiskovanje podporne skupine ima namreč veliko koristi. Poleg tega, da spoznamo nove ljudi, ki se spoprijemajo s podobnimi težavami, lahko svoje skrbi in čustva podelimo tudi s strokovnjakom oz. vodjo skupine. V skupini se počutimo manj izolirani in osamljeni, saj spoznamo, da se tudi drugi soočajo s podobnimi stiskami. Podporna skupina nam daje priložnost, da stopimo iz svoje cone udobja, saj nam pogosto ni do druženja in deljenja naših občutkov z drugimi. Poznanstva iz skupine lahko prerastejo v prijateljstva, ki nam nudijo podporo, vlivajo upanje in dajejo razlog, da nov dan začnemo z nasmehom.

Bistvena je strokovna podpora in zdravljenje

Pravočasna in kontinuirana strokovna pomoč nam lahko nudi ustrezno zdravljenje in potrebno podporo pri spoprijemanju z depresivno motnjo. Depresijo običajno zdravimo z antidepresivi in psihoterapijo, vendar je način zdravljenja odvisen od vsakega posameznika. Pomembno je, da v procesu aktivno sodelujemo (npr. upoštevamo napotke in priporočila strokovnjaka), da se vzpostavi zaupen in iskren odnos med nami in strokovnjakom, ki omogoča odkrit pogovor o težavah in počutju v procesu zdravljenja. Čeprav se nam morda zazdi, da se počutimo bolje, ali pa se počutimo slabše in menimo, da nam zdravljenje ne pomaga, ga nikar ne opustimo. Nihanja v razpoloženju in počutju so pričakovana in učinek zdravljenja morda ne bo opazen takoj, zato bodimo vztrajni. Pri tem nas lahko spodbujajo tudi naši bližnji (prijatelji in družinski člani), zato je dobro, če jih z našo diagnozo seznanimo.   

Več o sprožilnih dejavnikih in poteku zdravljenja depresije najdete v prvem delu priročnika Depresija in bipolarna motnja razpoloženja.
Uporabne informacije o depresiji najdete tudi v Vodiču po motnjah razpoloženja (od 18. strani dalje).
O premagovanju in zdravljenju depresije si lahko preberete v publikaciji Ko te strese stres (na 62. strani).
Številne uporabne informacije o depresiji najdete tudi na portalu Ne boj se.

 

Scroll to Top Skip to content