Mnenje, ki veliko pomeni: spremljanje izkušenj pacientov z obravnavo
Na Nacionalnem inštitutu za javno zdravje smo izvedli raziskavo o izkušnjah pacientov z obravnavo v centrih za duševno zdravje odraslih (CDZO). Preliminarni rezultati raziskave v enem od centrov so bili predstavljeni na letošnji konferenci programa OMRA.
Na konferenci, ki je potekala ob svetovnem dnevu duševnega zdravja, so bile obravnavane teme, ki so namenjene zmanjševanju stigme, krepitvi duševnega zdravja v skupnosti ter podpori uporabnikom in svojcem.
Kaj kažejo rezultati raziskave
Pričujoča analiza prikazuje podatke o izkušnjah pacientov z obravnavo v CDZO Koper. Ta center je bil izbran kot primer, saj je iz celotnega vzorca vseh vrnjenih vprašalnikov iz vseh centrov v CDZO Koper sodelovalo največje število pacientov, in sicer 242, kar je skoraj dvajset odstotkov celotnega vzorca.
V Nacionalnem programu duševnega zdravja MIRA je zapisanih osem strateških ciljev, ki jih želimo doseči v desetletnem obdobju trajanja programa.
Med njimi je tudi zagotavljanje dostopne, celostne in kakovostne obravnave na področju duševnega zdravja v skupnosti. Specifični cilj pa zajema zagotavljanje dostopnosti do interdisciplinarnih timov in skupnostne obravnave odraslih s težavami v duševnem zdravju na primarni ravni.

Med sodelujočimi v anketi je bil največji delež zaposlenih in upokojencev.
242
pacientov z obravnavo, ki so sodelovali v raziskavi, je bilo iz CDZO Koper, kar je skoraj 20 % celotnega vzorca.
Vljudna, spoštljiva in kakovostna komunikacija
Rezultati iz CDZO Koper kažejo, da so pacienti na splošno zadovoljni z obravnavo. Izpostavljajo vljudno, spoštljivo in kakovostno komunikacijo strokovnjakov. Poročajo tudi o tem, da so jih strokovnjaki povprašali o družiskih okoliščinah in vsakdanjem delovanju, kar potrjuje celosten in na posameznika osredotočen pristop. Večina pacientov po vključitvi v obravnavo v center tudi bolje obvladuje svoje težave na področju duševnega zdravja.


Najvišjo stopnjo strinjanja so pacienti izrazili glede tega, da so jih strokovnjaki obravnavali vljudno in spoštljivo. V malo manjši meri so poročali, da se zagotovo strinjajo s tem, da so jim strokovnjaki zadeve pojasnili tako, da so jih enostavno razumeli, ter s tem, da so jim strokovnjaki namenili dovolj časa. Nekoliko nižje je bila ocenjena tudi vključenost v odločitve glede zdravljenja, saj se je 80,8 % pacientov zagotovo strinjalo s tem, da so jih strokovnjaki vključili v odločitve glede zdravljenja v tolikšni meri, kot so si to želeli.
Priložnosti za izboljšanje
Kljub sicer pozitivnim ocenam pa rezultati izpostavljajo tudi področja, ki bi jih bilo treba še okrepiti. Z vidika informiranja in razvijanja občutka varnosti je na primer pogovor o neželenih učinkih zdravil ključen. Pomemben izziv ostaja tudi to, da pacienti precej pozno poiščejo pomoč – več kot polovica vprašanih je pomoč poiskala po več kot enem letu od začetka težav.

Na splošno lahko rečemo, da je delovanje CDZO Koper ocenjeno kot zelo kakovostno. Posamezna področja pa bodo v centru – na podlagi izkušenj, ki so jih pacienti izrazili, in z željo po še višji kakovosti storitev – lahko v prihodnje še okrepili in izboljšali.
Vključevanje in informiranje pacientov
Izkušnje pacientov, ki jih popolnoma anonimno spremljamo na Nacionalnem inštitutu za javno zdravje o obravnavah v centrih za duševno zdravje, so pomembno orodje za prepoznavanje težav in ključ za oblikovanje sistema skrbi za duševno zdravje, ki odgovarja na potrebe posameznikov. Izkušnje pacientov niso zgolj subjektivna mnenja, ampak skupaj s klinično učinkovitostjo in varnostjo izkazujejo kakovost zdravstvene oskrbe. Vključevanje pacientov v zdravljenje, jasno informiranje in spoštovanje so temelji, ki doprinesejo k temu, da so pacienti ne le vključeni v odločanje o svojem zdravljenju, ampak tudi ustrezno informirani, zaradi česar je tudi zdravljenje lahko boljše in bolj učinkovito.
Prikazali smo podatke zgolj iz enega centra, kar v tem trenutku omejuje možnost posploševanja na delovanje celotne mreže centrov za duševno zdravje. Prav tako ne pomeni, da je CDZO Koper edini dober ali najboljši. Pripravili bomo primerjavo med vsemi sodelujočimi centri, objavljeno pa bo tudi poročilo o izkušnjah pacientov v vseh centrih za duševno zdravje odraslih.
Glavno sporočilo spremljanja izkušenj pacientov z obravnavo
Skupaj lahko gradimo okolje, kjer bodo glas pacientov, strokovno znanje in podporna skupnost enakovredno prispevali k boljšemu duševnemu zdravju.
Aktivno sodelovanje pacientov je pomemben prispevek k skupnemu prizadevanju za boljše storitve na področju duševnega zdravja. Z aktivnim vključevanjem pacientov v spremljanje izkušenj utrjujemo kulturo soodločanja in krepimo sistem, ki se razvija z ljudmi za ljudi. Spremljanje izkušenj je pomembna usmeritev pri oblikovanju kakovostne in dostopne oskrbe, ki resnično odraža potrebe posameznikov.
Vljudno vabljeni, da kot pacienti aktivno sodelujete pri spremljanju izkušenj tudi v prihodnjih obdobnih ponovitvah raziskave.
Vaš glas ni pomemben zgolj takrat, ko ste zelo nezadovoljni – ali izjemno zadovoljni, ampak tudi v vseh niansah vmes.

