Situacija, s katero se trenutno soočamo (epidemija koronavirusa), lahko povzroči različne odzive. Za nekatere je to težka preizkušnja, nekateri bomo morda iz te situacije pridobili kaj pozitivnega (npr. večjo družinsko povezanost, altruizem), pri nekaterih pa se bodo lahko pojavile tudi duševne težave ali stiske.
Stiske v času epidemije so lahko povezane z različnimi stvari, odvisno od tega, v kakšni situaciji smo in kaj doživljamo kot največjo grožnjo. Stiske so lahko povezane s strahovi pred okužbo s koronavirusom in obsojanjem okolice, če smo okuženi. Prav tako se lahko pojavijo tudi strahovi pred prihodnostjo, pred finančno stisko, izgubo prihodka ali službe, z občutki nemoči, pomanjkanjem kontrole nad situacijo, negotovostjo, ukrepom omejenega gibanja in še čem. Stiske se lahko kažejo v različnih oblikah, denimo v obliki žalosti, strahu, lahko pa se stika izraža tudi skozi agresijo, jezo, napetost, pretirano uporabo alkohola, poživil in pomirjeval.
Dobrodošlo je, če znamo in zmorem takšna čustveno stanja pri sebi in tudi naših bližnjih prepoznati in se tudi primerno odzvati. Kakor se znamo z ukrepi prve pomoči (vsaj osnovno) odzvati v primeru blažjih ali težjih telesnih poškodb oziroma akutnega bolezenskega stanja, dokler ni zagotovljena strokovna oskrba, se lahko naučimo tudi psihološke prve pomoči. Psihološka prva pomoč je pomoč, ki jo nudimo osebi z duševno/psihično težavo ali stisko, razvijajočo se duševno boleznijo, dokler ni na voljo strokovna pomoč ali se stiska ne razreši. Nanaša se na prepoznavanje, razumevanje in pomoč osebi, ki je v duševni stiski.
Tako kot znanja iz prve pomoči lahko tudi znanja psihološke prve pomoči rešijo življenje.
Foto: Žiga Okorn
Pogovor z najbližjimi lahko ublaži duševno stisko
Če pri svojcih ali prijateljih opažamo spremenjeno vedenje, ki ni značilno za to osebo, je pomembno, da o tem spregovorimo. V situaciji, ko je potrebno da se držimo ukrepov socialne izolacije, si čas in prostor za pogovor lahko vzamemo preko telefona ali video klica. Če ne gre drugače, pogovor opravimo v živo, vendar upoštevajmo medosebno razdaljo vsaj 2 m. Z našimi najbližjimi, s prijatelji in posebej tudi s starejšimi, se pogovorimo o počutju, stiskah, strahovih, nemoči, o spremembah obnašanja, ki smo jih opazili. Pogovor pomaga, da se razbremenimo, se počutimo slišane in morda najdemo nove rešitve za svoje težave.
Bolj kot to, da izberemo prave besede, je pomembno, da smo v svoji želji po pomoči pristni, predvsem pa, da osebe ne obsojamo in ne vrednotimo povedanega tudi, če se nam zdi reakcija sogovornika mogoče pretirana. Bolj podrobne smernice, ki vam lahko pomagajo pri pogovoru z osebo v stiski, najdete na naslednjih povezavah:
Ohranimo zavedanje, da v času epidemije nimamo nadzora nad zunanjimi dejavniki (pojav virusa), imamo pa nadzor nad svojim vedenjem in delno tudi vedenjem svoje bližnje okolice. S tem, ko upoštevamo ukrepe in smo pozorni na počutje nas samih in naših bližnjih, pomagamo sebi in drugim.
Spletno mesto za potrebe zagotavljanja funkcionalnosti uporablja piškotke. Z nadaljevanjem uporabe strani se strinjate z uporabo spletnih piškotkov. Več informacij o piškotkih boste našli na strani Pravno obvestilo SprejemamZavračam
Politika zasebnosti in piškotki
Nastavitve piškotkov
Naše spletno mesto uporablja spletne piškotke, ki pomagajo pri izboljševanju uporabniške izkušnje. Nekateri piškotki so nujni za delovanje spletnega mesta in jih shranjuje vaš brskalnik ter so pomembni za osnovno delovanje spletnega mesta. Prav tako uporabljamo piškotke tretjih oseb, ki nam pomagajo razumeti, kako uporabljate našo spletno stran in omogočajo spremljanje statistik uporabe spletnega mesta. Ti piškotki bodo shranjeni v vašem brskalniku le z vašim dovoljenjem. Če ne želite, da spremljamo vaš obisk na naši spletni strani, jih lahko onemogočite, vendar lahko to vpliva na vašo uporabniško izkušnjo.
Obvezni piškotki nujno potrebni za delovanje spletnega mesta. Le-ti omogočajo osnovne funkcionalnosti in varnosti tega spletnega mesta. Ti piškotki ne shranjujejo osebnih informacij.
Piškotki, ki niso nujno potrebni za delovanje spletnega mesta in se jih uporablja za zbiranje osebnih podatkov preko analitike, oglasov ali druge vstavljene vsebine so tako imenovani neobvezni piškotki ter je njihovo delovanje omogočeno le z podanim dovoljenjem uporabnika.