Filmska umetnost v skrbi za duševno zdravje ljudi
Da zdravje ni le stvar zdravstva razumemo že lep čas in tudi v praksi postaja medsektorsko povezovanje vedno tesnejše in pomembnejše. Mladi so v sodobnem času prepoznani kot ranljiva skupina. Družbene neenakosti, globalne negotovosti in razvojne specifike terjajo svoj davek tudi na njihovem duševnem zdravju, mreža pomoči pa še vedno ne zmore v zadostni meri zadovoljiti njihovih naraščajočih potreb. Zato ni zgolj smiselno, ampak nujno spodbujati podporne mreže, promovirati, krepiti duševno zdravje v vseh okoljih, kjer mladi preživljajo svoj čas, se srečujejo, ustvarjajo.

V lanskem letu smo v okviru Programa MIRA, Nacionalnega programa duševnega zdravja, ki ga upravlja NIJZ, več pozornosti namenili povezovanju področja duševnega zdravja in kulture. Poleg tega smo prepoznali potrebo po naslavljanju vsebin duševnega zdravja v šolskem okolju. Šolsko okolje je namreč tisto, v katerem je mogoče doseči vse mladostnike, prepoznati njihove ranljivosti in poskušati kar se da vključujoče in podporno odgovoriti na njihove potrebe, kar v storilnostno naravnanem družbenem okolju ni lahka naloga. Projekt, ki smo se ga lotili v sodelovanju s Kinodvorom, je pri tem lahko v pomembno pomoč. Poleg tega se mladi precej bolje odzovejo, ko vsebine niso posredovane ex cathedra, ko so vključeni v dialog, ko ne zaznajo moraliziranja, ampak sodelujoče raziskovanje njihove realnosti.
V Kinodvoru so pripravili program kratkih filmov, poimenovan »V moji koži: prikrito življenje razreda«, ki izpostavlja teme kot so medvrstniški odnosi v luči stisk, nasilje, družbena omrežja, vrstniški pritiski, pa tudi solidarnost in pomoč. Filmi se predvajajo v dvorani Kinodvora, pa tudi v drugih kinematografih Art kino mreže Slovenije. Ob ogledih toplo priporočamo organizacijo pogovora s filmskimi pedagogi, ki mlade spodbujajo h kritičnemu razmišljanju in zavzemanju različnih perspektiv, kar pomeni tudi korak na poti razvoja občutka sočutja in empatije. Na spletu je za brezplačen ogled na voljo tudi slovenski film »Za vogalom«, ki si ga lahko učenci ogledajo skupaj z učitelji kar v svojih šolskih razredih. Ob filmih je pripravljeno tudi gradivo, ki je v pomoč pedagogom pri vodenju pogovora z mladimi.
V lanskem šolskem letu si je v kino dvoranah kratke filme ogledalo 1.343 učencev, preko spleta pa kar 11.500 mladih. Omenjeni program je šolam na voljo še celotno letošnje šolsko leto.
Oktobra lani je bilo organizirano tudi strokovno srečanje za pedagoge in strokovne delavce osnovnih in srednjih šol ter vrtcev, na katerem smo spregovorili o tem, kakšna je vloga umetnosti pri duševnem zdravju otrok in mladih ter kako lahko s filmsko umetnostjo odpremo prostor za pogovor. Pogovor sta vodila dr. Robi Kroflič in Maša Gril, specialna pedagoginja na Osnovni šoli Šenčur. Srečanja se je udeležilo 143 pedagogov.
V sklopu sodelovanja z Nacionalnim inštitutom za javno zdravje oziroma Programom MIRA so v Kinodvoru pripravili tudi obsežnejši seznam filmov, ki se posredno ali neposredno dotikajo tem duševnega zdravja. Filmi so razvrščeni po starostnih skupinah (od vrtca pa do konca srednje šole), navedena pa so tudi nekatera dodatna gradiva.

Več o programu in ponudbi si lahko preberete na: https://www.kinodvor.org/film-in-dusevno-zdravje/
Če vas sodelovanje zanima, pišite na solski@kinodvor.org. Obrnete se lahko tudi na vam najbližji kino iz Art kino mreže Slovenije (kontakti) ali pa na regijske koordinatorje Programa MIRA na območnih enotah NIJZ.
Pripravila:
Jerneja Lorber, regijska koordinatorica Programa MIRA v Območni enoti NIJZ Ravne na Koroškem