Novice

Domov » Aktualno » Novice » Zmanjšanje prazničnega stresa naj bo naše darilo samim sebi

Zmanjšanje prazničnega stresa naj bo naše darilo samim sebi


Pred nami je  praznični december, ki za mnoge velja za najlepši in najbolj čaroben mesec v letu, čas veselja, druženja in miru ter čas, ko namenimo pozornost svojim prijateljem in družini. Za večino morda res, za mnoge pa je to obdobje izjemno težko. Mnogo ljudi zaradi hitrega decembrskega tempa, pritiska, da morajo izgledati srečno in nasmejano, pomanjkanja časa, organiziranja obdarovanj in praznovanj, doživljajo stres, anksioznost in druga negativna čustva. Še težje je ljudem, ki se soočajo s pomanjkanjem denarja, z žalostjo in osamljenostjo ali se spopadajo s težavami v duševnem zdravju.

Osamljenost

Osamljenost je eden izmed razlogov, zaradi katerega si v prazničnem času ob koncu leta mnogi želijo, da bi se kar najhitreje prebili skozi to obdobje. Vendar pa spomnimo, da “biti sam” in “biti osamljen” ni enako. Nekdo lahko npr. živi sam, vendar je s tem zadovoljen in se ne počuti osamljenega, nekdo drug je lahko sam in se tako tudi počuti, hkrati pa je zelo možno, da nekdo, ki je obkrožen z družino in prijatelji, kljub temu občuti osamljenost. V tem obdobju leta je povsem normalno in običajno, da občutimo osamljenost. Ne le v času praznikov, tudi sicer ljudje občutimo osamljenost vedno pogosteje. Sodobna družba povzdiguje posameznika, ki mora najprej poskrbeti zase in je bolj ali manj neodvisen od drugih. Medtem, ko smo bili včasih bolj vpeti v okolje, tudi v družino, razširjeno družino, danes osebni odnosi postajajo predvsem stvar izbire. Delovno aktivna populacija večino časa preživi na delovnem mestu in tudi tisti, ki delajo od doma, so pod izrednim pritiskom delati več in učinkoviteje. Zmanjkuje nam časa za ohranjanje stikov. Kako se bo osamljenost pri posamezniku izrazila je zelo različno in v prazničnih časih je lahko to doživljanje še bolj intenzivno. Osamljenost lahko občutimo kot utrujenost, tesnobnost, napetost, izoliranost, otožnost, frustriranost, pomanjkanje volje, slabšo samopodobo, omahljivost pri sprejemanju odločitev, manjšo potrpežljivost v medosebnih odnosih, kot občutke praznine ali občutke nezmožnosti doživljanja ugodja v stvareh, ki so nas nekoč veselile. Zaradi aktualnih okoliščin, ki jih prinaša pandemija nove koronavirusne bolezni, vsi še dodatno občutimo določene izgube: žalujemo zaradi smrti bližnjih, izgube lastnega zdravja, izgube zaposlitve ali finančne varnosti, izgube nekdanje normalnosti in zaupanja v prihodnost. S temi občutki že drugo leto zapored vstopamo v praznični čas, kar lahko vpliva na povečan občutek osamljenosti. Zaradi omejitev v praznovanjih se tudi tisti, ki se iskreno veselijo prihajajočih praznikov, soočajo z izgubo običajnega preživljanja praznikov s svojo širšo družino in prijatelji.

Obdarovanje bližnjih

V decembru, “mesecu obdarovanja”, prav tako tradicionalno občutimo povečano obvezo do obdarovanja ljudi, ki nas obkrožajo (družinski člani, prijatelji, sodelavci, znanci). Pri tem izbiramo darila glede na kvaliteto odnosa (kako blizu smo si z nekom), število ljudi, ki jih “moramo” obdariti ter glede na razpoložljivost denarja in časa. Pri tem skušamo upoštevati tudi načelo vzajemnosti in poiskati darila v enaki vrednosti, kot smo jih prejeli (preteklo leto). Zaradi povečanih tržnih pritiskov pa še po vrhu vsega zmotno verjamemo, da se bo obdarovanec bolj razveselil darila, če bomo zanj odšteli več denarja. Izzivi prazničnega obdarovanja nas tako lahko obremenijo do te mere, da se ne zmoremo veseliti prihajajočih praznikov ter začutimo veliko olajšanje, ko se zaključijo. Zato razmislimo o darilih, ki niso v obliki kupljenih materialnih stvari. Naklonjenost lahko izrazimo tudi v obliki besednih potrditev, posvečenega časa, uslug ali v obliki doma narejenih izdelkov.


Kako se učinkovito spoprijeti s prazničnim stresom

Praznični stres, o katerem smo govorili v začetku, je mogoče omiliti z različnimi aktivnostmi in tehnikami. Veliko je načinov, kaj lahko vsak zase naredi za boljše počutje med prihajajočimi prazniki. Predvsem je najprej pomembno, da preverimo svoja pričakovanja glede praznikov, s kom in kaj si želimo v tem času doživeti ter kaj je realno glede na čas in denar, s katerim razpolagamo. Da bo praznični čas čim manj stresen, je pomembno, da si postavimo prioritete, naredimo okviren načrt ter se zorganiziramo tako, da ga lahko izpeljemo. Bodimo hvaležni za tisto, kar imamo in bodimo prijazni do sebe in drugih. Izrazimo hvaležnost sebi in tudi drugim. Velikokrat jemljemo stvari za samoumevne in šele, ko nečesa nimamo, ugotovimo, da temu ni tako. Zato je pomembno, da zavedamo, kaj vse imamo in da se znamo zahvaliti tudi drugim in jim povedati, kaj nam pomenijo. Poiščimo pozitivne stvari v vsakem dnevu. Obdobje praznikov pomeni tudi spremembo prehranjevalnih navad, zato ne pozabite na zmerno uživanje hrane in pijače ter na gibanje. Pojdite ven na sprehod in preženite slabo vest, ker ste se preveč najedli. Telesna dejavnost, svež zrak, smeh in dovolj spanja so dejavniki, ki vplivajo na dobro počutje, zato med prazniki ne pozabimo na njih. Žal še vedno prevladuje prepričanje, da je treba med prazniki kupiti čim več hrane in daril, kar je lahko stresno iz časovnega in finančnega vidika. Da si olajšate nakupovanje, razmislite o okvirnem znesku, ki vam je na voljo, načrtujete nakupe vnaprej, pripravite seznam stvari in obdarovancev. Za nakupovanje ne čakajte na zadnje dni, da ne boste zaradi časovnega pritiska in stresa zapravili veliko več. Prazniki so čas, ko boste verjetno imeli občutek, da morate poleg priprave praznične hrane, okrasitve stanovanja, zavijanja daril, opraviti še kup obiskov, zato je pomembno, da znate med prazniki postaviti prioritete in nekaterim stvarem enostavno reči »ne«. Sicer se lahko kaj hitro zgodi, da boste zaradi vseh opravkov preveč izčrpani, da bi lahko uživali v prazničnem duhu. Ne počnite vsega sami, določite zadolžitve med družinskimi člani ter si tako olajšajte delo. In predvsem, vzemite si čas zase, upočasnite tempo in uživajte v prazničnem vzdušju. Rezervirajte si kak dan samo zase, se naspite, si pravite kopel, berite knjigo ali se kako drugače razvajajte. Bodite nežni, velikodušni in potrpežljivi do sebe. Prav je, da daste prednost tistemu, ob čemer se vi dobro počutite. Počnite to, kar vas napolnjuje z energijo in družite se s tistimi, ob katerih se dobro počutite. Pomislimo na tiste, ki potrebujejo našo pomoč ali pozornost. Decembrski prazniki so priložnost, da si stojimo ob strani, da si pomagamo in drug drugega učimo medsebojne solidarnosti ter darežljivosti. Svojim najbližjim, še posebej pa starejšim, ki jih je COVID-19 postavil v najranljivejši položaj, namenimo dodatno pozornost in naklonjenost. Četudi koga nismo zmožni obiskati, mu pišimo in ga pokličimo. Zavedajmo se, da je občutek osamljenosti za marsikoga v teh dneh lahko zelo hud, zaradi česar je čas, ki ga namenimo sočloveku, najbolj dragocen.

Poiščimo pomoč in podporo, ko jo potrebujemo

Če se stiska v prazničnih dneh tako poveča, da je nič od navedenega ne razbremeni, takrat se je dobro pogovoriti z družinskim članom ali prijateljem, ki nas posluša in razume. Ob nakopičenju več težav,  kot so npr. praznični stres, finančne težave, občutek osamljenosti, nespečnost ali različne druge težave, se lahko komu zazdi takšna situacija nevzdržna, zato je pomembno, da svojih stisk in občutkov ne zanikamo, ampak se poiščemo pomoč pri svojih bližnjih, pomoč pa lahko poiščemo tudi drugje. 

Viri pomoči v duševni stiski

Več informacij o pomoči, ki je na voljo, najdete na spodnjih povezavah:
Telefonski in spletni viri v duševni stiski
Centri za duševno zdravje odraslih
Centri za duševno zdravje otrok in mladostnikov
Zdravstvenovzgojni centri in centri za krepitev zdravja
Mreža virov pomoči v Sloveniji

Dodatna gradiva:
Psihična odpornost v vsakdanjem življenju – izvedba tehnike Prizemljitev
Priporočila za izvajanje tehnik sproščanja
Duševno zdravje ni cilj, temveč pot – intervju
Ravnanje s strahovi in paničnimi napadi – predavanje
O prijaznosti – intervju
Kako pomagati svojim bližnjim v duševni/psihični stiski?
Odzivanje v času krizne situacije in načini njenega obvladovanja
Poskrbimo za svoje dobro počutje
Ostala gradiva na temo dobrega počutja in duševnega zdravja

Če bomo znali poskrbeti zase, bomo lažje vzpostavljali dobre odnose in tudi pomagali drugim, ki potrebujejo pomoč.


V prazničnih dneh vam želimo, da bi čim bolj uspešno navezali stik z ljudmi, ki vam veliko pomenijo, ter da bi zavestno poglobili svoj odnos z njimi. Napolnite odnose s pristnostjo, spoštljivostjo in strpnostjo, da bodo takšni ostali tudi po praznikih.
Naj vas v letu 2022 povezujejo lepe misli in iskrene želje, naj bo vaš korak odmeven, vaše besede pogumne ter vaše življenje ustvarjalno in polno lepih trenutkov.

 

Scroll to Top
Skip to content