Telesna dejavnost blaži (ali olajša) simptome depresije pri otrocih in mladostnikih
V sistematičnem pregledu in metaanalizi 21 različnih raziskav s kupnim vzorcem 2441 udeležencev je skupina raziskovalcev iz Kitajske in ZDA poskušala odgovoriti na vprašanje, ali lahko intervencije telesne aktivnosti ublažijo simptome depresije pri otrocih in mladostnikih. Odgovor je bil pozitiven: telesna aktivnost je statistično značilno zmanjšala depresivne simptome v primerjavi s kontrolno skupino, ki teh intervencij ni bila deležna.
Intervencije telesne aktivnosti so sicer že dobro uveljavljena in priporočljiva alternativa oziroma dopolnitev k ostalim intervencijam za preprečevanje in blaženje depresivnih simptomov pri otrocih in mladostnikih. Večina intervencij, analiziranih v tej raziskavi, je potekala v nadzorovanem šolskem okolju v oblikah različnih strukturiranih aktivnosti, npr. športnih igrah ali aerobnih vadbah (tekih, poskokih).
Študija poudarja pomen šolskega okolja oz. šolske telesne vzgoje pri krepitvi duševnega zdravja šolajoče se populacije. Za razliko od preteklih obstoječih metaanaliz, ki so imele veliko omejitev, je raziskovalcem tokrat uspelo zbrati skupaj zelo širok razpon študij, da bi pridobili kar se da poglobljen vpogled v povezavo med intervencijami telesne aktivnosti in vplivom le-teh na depresivne simptome pri mladih.
Zgodnje intervencije so ključne za duševno zdravje v odraslosti
Depresija je druga najpogostejša duševna motnja med otroki in mladostniki. Globalno gledano je prisotna v povprečju pri 6,2 odstotka pripadnikih te starostne skupine. Depresija v zgodnjem otroštvu predvsem predstavlja visoko tveganje za zelo negativne izide v kasnejših obdobjih, ki se kažejo kot oteženo socialno funkcioniranje, slabo duševno in telesno zdravje ter samomorilnost. Podatki kažejo, da pri kar do 67 odstotkov otrok z depresivnimi simptomi obstaja tveganje, da bodo v odraslosti trpeli za polno razvito depresivno ali anksiozno motnjo.
Temeljne smernice klinične prakse zdravljenja trenutno vključujejo uporabo farmakoterapije, po možnosti ob sočasni psihoterapiji. Imata pa oba pristopa določene omejitve, s čimer se njuna učinkovitost zmanjša.
Slaba dostopnost, pomanjkanje časa, strah pred stigmo, nezaupanje staršev v terapevtsko pomoč ali celo ne zaznana potreba po pomoči so lahko močne ovire za vstop v psihoterapevtski proces. Pri farmakoterapiji pa v populaciji otrok in mladostnikov glavne ovire predstavljajo stranski učinki, kot so motnje spanja, prebavne motnje ali celo samomorilnost. Razmere torej kličejo k raziskovanju novih pristopov v zdravljenju, ki bi lahko bili varno, izvedljivo in čim bolj široko implementirani v vsakodnevno rutino otrok in mladostnikov z depresijo.
Intervencije telesne aktivnosti so že dokazano ublažile simptome depresije pri odraslih in so promovirane v številnih mednarodnih smernicah (npr. v smernicah Evropske psihološke zveze, Britanskega Nacionalnega inštituta zdravstvene in skrbstvene odličnosti ter Kanadske Zveze za zdravljenje razpoloženjskih motenj in anksioznosti). Poleg tega je telesna aktivnost na splošno bolj varna in dostopnejša kot ostale klinične oblike zdravljenja.
Telovadba je najbolj učinkovita preventiva v adolescenci
Avtorji so ugotovili tudi, da so bile intervencije bolj učinkovite za tiste, ki so pred začetkom intervencij že imeli težje simptome. Predvsem so bile intervencije uspešnejše pri otrocih, starih nad 13 let, ko se tipično začne obdobje nižje telesne aktivnosti in več sedenja. V populaciji med 12 in 16 let so simptomi depresije tudi najpogostejši, kar namiguje, da mlajši morda tudi zaradi več telesne aktivnosti ne doživljajo toliko ali tako močnih simptomov depresije kot starejši otroci.
Prihodnje študije se bodo verjetno usmerile v raziskovanje samih parametrov telesne vadbe, kot sta denimo pogostost in trajanje, da bi lahko določili optimalno dozo in način aktivnosti za oblikovanje ciljni populaciji čim bolj prilagojenih intervencij.
Prevod in priredba: Maruša Bertoncelj, Program Mira
Vir: Physical Activity Interventions to Alleviate Depressive Symptoms in Children and Adolescents