Z vključevanjem vsebin s področja duševnega zdravja v vzgojno-izobraževalne procese tudi do obvladovanja anksioznosti ob preverjanju znanja
Živimo v svetu neprestanega ocenjevanja znanja, ki se prične najpozneje takrat, ko učenec prvič prestopi prag osnovne šole. Večini zaskrbljenost ob preverjanjih znanja ni tuja. Slednje ni nekaj nenavadnega, saj izidi preverjanj vplivajo na prihodnost, torej ali bo učenec uspešno zaključil razrede osnovne, dijak letnike srednje šole, in ali bo kasneje, kot študent, dokončal študij in si tako zagotovil dostop do tistega poklica, ki si ga želi opravljati. Pri nekaterih učencih, dijakih ali študentih pa zaskrbljenost, ki se pojavi pred ali med preverjanjem znanja, presega običajno raven. Doživljajo čustveno napetost, pojavi se pospešeno bitje srca, slabost v želodcu, napetost mišic, potenje. Zdi se jim, da ne zmorejo jasno razmišljati. Pravijo, da jih je tako strah preverjanja znanja, da svoje misli s težavo uredijo, kar pa vodi tudi k temu, da vprašanja težje razumejo ali narobe preberejo. Preverjanju bi se najraje izognili. Takšno doživljanje poimenujemo testna anksioznost.
Osebe s testno anksioznostjo ob preverjanju znanja in njihovih sposobnosti svoje misli usmerijo nase namesto na nalogo. Razmišljati pričnejo o lastnih pomanjkljivostih, dvomiti začnejo o svojih sposobnostih in razmišljajo o možnem neuspehu ter posledicah tega neuspeha. Nekaj anksioznosti ob pripravah in ob samem preverjanju znanja seveda ni nujno nekaj slabega. Nasprotno pa se visoka stopnja anksioznosti poigra s pozornostjo in priklicem ter predelavo informacij, ki so pri preverjanju znanja ključnega pomena. Ko nekoga pretresajo misli o neuspehu, ko ga skrbi mnenje drugih, predvsem pa, ko se mu po glavi podijo negativne misli o sebi, lahko to močno vpliva na njegov uspeh. Ko testna anksioznost vpliva na slabšo učinkovitost učenja in na slabši uspeh pri preverjanju znanja, je posledica slabša samopodoba. Poglabljata se tako nezaupanje v uspeh kot tudi sama testna anksioznost, s čimer se ustvarja povratna zanka, ki jo je vedno težje prekiniti. Ob tem ne smemo pozabiti na vpliv okolja – vzgojni in izobraževalni zavodi so namreč prostor mnogih socialnih interakcij in vpliv, ki ga imajo medosebni odnosi na učenje, je nekaj, kar se pogosto zanemari. Med učenci, dijaki ali študenti se večkrat pojavi tekmovalno vzdušje. Za testno anksiozne osebe je značilno primerjanje z vrstniki in obremenjevanje s tem, kako bodo izpadli v njihovih očeh. Tekmovalno vzdušje tako anksioznost le še krepi.
Kot smo omenili, testno anksioznost spremljajo odzivi telesa kot so plitvo dihanje, hitrejše bitje srca in mišična napetost, pri obvladovanju katerih si lahko pomagamo s sprostitvenimi tehnikami, ki regulirajo te odzive. Testno anksioznost lahko uspešno zmanjšujemo tudi tako, da se dobro pripravimo na preverjanje znanja. Pri tem so nam v pomoč različne metode in tehnike uspešnega učenja. Z uporabo sprostitvenih tehnik in tehnik uspešnega učenja si lahko pomagamo sami, blagodejno pa deluje tudi deljenje svojih občutkov z drugimi. Ob težkih trenutkih pomaga, če s članom svoje družine ali s prijateljem podelimo delček svojega notranjega sveta.
Včasih, ko niti ti koraki ne pomagajo, je pomoč smiselno poiskati pri strokovnjaku. V primeru duševne stiske se lahko obrnete na različne vire pomoči. Mladostniki pa si lahko nekaj več o anksioznosti in o tem, kako si pomagati v stiski, preberete tukaj.
V Programu MIRA se zavedamo, da je prihodnost tudi v vključevanju primernih vsebin s področja duševnega zdravja v programe osnovnih in srednjih šol, s čimer se lahko posameznika pravočasno opremi s potrebnimi kompetencami ob soočanju z anksioznostjo, kot tudi z drugimi kompetencami s področja duševnega zdravja. Tako študent v visokošolski svet že vstopa opremljen z znanjem in veščinami. Ta korak pa je mogoč le tako, da se predhodno opolnomoči tudi pedagoške in druge strokovne delavce v šolskem sistemu. V okviru Nacionalnega programa duševnega zdravja – Programa MIRA smo strokovnjaki z različnih področij (izobraževanja, javnega zdravja, psihiatrije, psihologije, sociologije in socialnega dela) pripravili metodološki dokument, ki opisuje raziskovalne korake za prepoznavanje manjkajočih vsebin s področja duševnega zdravja v vzgojno-izobraževalnih procesih. Potrebe po vsebinah, ocenjenih skozi raziskavo, in usmeritve za vključitev le-teh v proces vzgoje in izobraževanja, odpirajo vrata za njihovo nadaljnjo implementacijo v sistem.
Z zgodnjim vključevanjem vsebin lahko vplivamo na duševno zdravje posameznika in posledično na duševno zdravje celotne družbe. Testna anksioznost je namreč le ena izmed vsebin, ki bi s primernim in pravočasnim nagovarjanjem lahko marsikateremu učencu (s tem pa tudi staršem in učiteljem) olajšala bivanje v šolski učilnici in omogočila spopadanje s podobnimi težavami v prihodnje.
Pripravili: Anja Kragelj, univ. dipl. pedagoginja in dr. Irena Makivić, univ. dipl. sociologinja
Viri in literatura:
Goonan B. Overcoming Test Anxiety: Giving Students the Ability to Show What They Know. V: Wall JE, Walz GR, uredniki. Measuring Up: Assessment Issues for Teachers, Counselors, and Administrators. Greensboro, NC: CAPS Press, 2004: 257 – 72. Pridobljeno 20. 12. 2022 s spletne strani: https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED480053.pdf.
Marentič Požarnik B. Psihologija učenja in pouka. Ljubljana: DZS, 2003.
Puklek Levpušček M. Socialna anksioznost v otroštvu in mladostništvu: razvojni, šolski in klinični vidiki. Ljubljana : Znanstvenoraziskovalni inštitut Filozofske fakultete, 2006.