IEBtZWRpYSBvbmx5IHNjcmVlbiBhbmQgKG1heC13aWR0aDogNzgxcHgpIHsgICB9IEBtZWRpYSBvbmx5IHNjcmVlbiBhbmQgKG1heC13aWR0aDogNTk5cHgpIHsgICB9IA==
V nadaljevanju so predstavljeni praktični napotki za obvladovanje psihosocialnih tveganj s šestih najpomembnejših področij, kjer nastajajo in sicer gre za preveliko /premajhno delovna zahtevnost (obremenitev), avtonomijo zaposlenih, odnose na delovnem mestu in v organizaciji, podporo vodstvenih delavcev in sodelavcev, vlogo in odgovornost v organizaciji ter spremembe v organizaciji.
Kako naj bi se počutili zaposleni:
• sposobni so izpolnjevati zahteve svojega dela
• obseg zahtevanega dela je v danem časovnem okviru uresničljiv
• njihove veščine, sposobnosti in oprema (viri) so ustrezni za izpolnjevanje zahtev njihovega dela
• njihovo delovno okolje je urejeno
Priporočila za obvladovanje psihosocialnih tveganj
• omogočite redne odmore, še zlasti, če gre za zahtevno miselno ali čustveno obremenjujoče delo
• omogočite gibljiv delovni čas, tako da lahko zaposleni obvladajo pritiske in zahteve v zasebnem življenju, npr. varstvo otrok, pot na delo
• imejte redne sestanke, tako s posamezniki kot s skupino ter se pogovorite o pričakovanih in prednostnih delovnih nalogah, določite čas za skupno načrtovanje nalog
• kjer je mogoče, prilagodite delovne naloge, ki bodo zaposlenim omogočile uporabo in razvoj veščin ter pomagale krepiti njihovo motiviranost za delo
• vnaprej obveščajte zaposlene o nenačrtovanih kratkih rokih in če se pojavi izredna potreba po daljšem delovniku
• prilagodite delovni ritem ob povečanem obsegu dela in v primerih odsotnosti zaposlenih (v dogovoru z zaposlenimi)
• če ste vodja ali nadzornik, odklonite dodatne delovne naloge v primerih, ko je vaša ekipa že polno zasedena
• priskrbite podporo sodelavcem, ki imajo manj izkušenj ali delajo pod časovnim pritiskom
• sprejmite ukrepe za lažje usklajevanje poklicnega in zasebnega življenja
• sprejmite ukrepe za zmanjšanje neželenih motenj iz okolja (hrup, vibracije, prah…)
• ocenite tveganja v delovnem okolju ter sprejmite ukrepe za njihovo obravnavo s posvetovanjem z zaposlenimi in strokovnjaki, npr. pri nevarnosti nasilja se lahko obrnete na policijo ali na specializirano nevladno organizacijo
• zagotovite psihosocialno podporo oz. pomoč za razbremenitev zaposlenih, ki se pri delu soočajo s težkimi okoliščinami (npr. reševalci, gasilci, policija, socialni delavci …)
Kako naj bi se počutili zaposleni:
• sodelujejo pri posvetih o načinu organizacije in izvajanja svojega dela ter ostalih dejavnikih, ki vplivajo na njihovo delo, npr. na rednih skupnih sestankih ali sestankih ena na ena ter pri pregledih uspešnosti
• pri delu uporabljajo svoje sposobnosti in so samoiniciativni
• razvijajo nove veščine ter se lotijo novih izzivov pri delu
Priporočila za obvladovanje psihosocialnih tveganj:
• vključite zaposlene v proces načrtovanja in odločanja o delovnih nalogah
• omogočite jim možnost nadzora nad tem, na kakšen način opravijo svoje delo
• omogočite zaposlenim, da izrazijo svoje mnenje in v čim večji meri vplivajo na organizacijo svojega dela ter delovni proces na vseh stopnjah dela
• med načrtovanjem novega dela organizirajte redne pogovore o pričakovanih metodah dela
• če je možno, odgovornost za izvedbo projektov raje dodelite skupini in ne posameznikom
• zaposlenim omogočite nadzor nad tempom njihovega dela
• dovolite in spodbujajte zaposlene, da sodelujejo pri odločanju, še posebej na področjih, kjer to vpliva na njihovo delo
Kako naj bi se počutili zaposleni:
• zaposleni se počutijo varne, niso izpostavljeni nesprejemljivemu vedenju, kot je ustrahovanje ali nadlegovanje na delovnem mestu
• v organizaciji se spodbuja pozitivno vedenje pri delu (npr. sodelovalnost, spoštljiv in vključujoč odnos do sodelavcev, izmenjava idej)
• v organizaciji so sprejeti politike in postopki za preprečevanje in obravnavo nesprejemljivega vedenja
• v organizaciji so vzpostavljeni sistemi, ki omogočajo in spodbujajo menedžerje, da v primerih nesprejemljivega vedenja ustrezno ukrepajo
• organizacija ima vzpostavljene sisteme, ki omogočajo in spodbujajo zaposlene k prijavi nesprejemljivega vedenja
Priporočila za obvladovanje psihosocialnih tveganj:
• skrbite za zaupanje in vzajemno podporo med sodelavci
• bodite dober zgled z odnosom do drugih
• zaposlenim omogočite treninge komunikacije, organizirajte skupinske sestanke z zaposlenimi, na katerih bodo soustvarjali skupne cilje in oblikovali odločitve
• z zaposlenimi in višjimi vodji se dogovorite, katera vedenja so nesprejemljiva
• imejte zapisana načela in dogovor za ravnanje v primeru nesprejemljivega vedenja ter postopke za prijavo incidentov
• zaposlene redno obveščajte o teh politikah in postopkih ter poskrbite, da jih razumejo
• imejte zaupen sistem za prijave nesprejemljivega vedenja
• spodbujajte dobro komunikacijo in zagotovite izobraževanje zaposlenih na področju komunikacijskih veščin (aktivno poslušanje, asertivna komunikacija)
• spodbujajte in zagotavljajte priložnosti za skupno druženje zaposlenih
• poskrbite, da boste zagotovili enako raven podpore in komunikacije tudi zaposlenim na oddaljenih lokacijah, kot so samostojni delavci ali delavci na ločenih lokacijah
• poiščite načine za praznovanje uspeha
• omogočite zaposlenim, da izrazijo svoje mnenje in v čim večji meri vplivajo na organizacijo svojega dela ter delovni proces na vseh stopnjah dela
• med načrtovanjem novega dela organizirajte redne razprave o pričakovanih metodah dela
• če je možno, odgovornost za izvedbo projektov raje dodelite skupini in ne posameznikom
• zaposlenim omogočite nadzor nad tempom njihovega dela
Kako naj bi se počutili zaposleni?
• dobivajo ustrezne informacije in primerno podporo od sodelavcev in nadrejenih
• organizacija ima vzpostavljene sisteme, ki omogočajo ter spodbujajo podporo vodstvenih delavcev zaposlenim in podporo zaposlenih med seboj
• vedo, kakšna podpora je na voljo v organizaciji in kako do nje dostopiti
• vedo, kako dostopati do virov, ki jih potrebujejo
• prejemajo redne in konstruktivne povratne informacije
Priporočila za obvladovanje psihosocialnih tveganj:
• organizirajte redne individualne in skupinske sestanke, da se pogovorite o morebitnih težavah ali pritiskih, ki jih doživljajo zaposleni
• vključite tematiko stresa ali pritiskov, povezanih z delom, kot stalno točko na sestankih z zaposlenimi in /ali pregledih uspešnosti poslovanja
• ponudite možnost dela z mentorjem ali učenje preko opazovanja /spremljanja dela (job shadowing) za boljše razumevanje vlog v timu
• poiščite primere dobre prakse, preverite, kaj zaposleni štejejo za primere ustrezne podpore, ki so jo v preteklosti že dobili od nadrejenih ter kakšne podpore si želijo
• delite informacije o možni podpori, ki je na voljo vašim zaposlenim: npr. programi pomoči, nevladne organizacije, zdravje pri delu in zunanje organizacije
• pogovorite se o načinih, kako lahko vaša organizacija zagotovi podporo, če ima nekdo težave izven delovnega mesta
• redno se posvetujte z zaposlenimi o kakovosti usposabljanj, ali so ustrezno posodobljena in omogočajo pridobivanje osnovnih kompetenc za opravljanje dela
• v organizaciji določite pravila / načela / protokol / načine za preprečevanje nasilja, nadlegovanja in diskriminacije ter za razkrivanje in učinkovit odziv na incidente ter njihovo obravnavo
• poiščite in ponudite priložnosti za izboljšanje znanja, odnosov in veščin za nadrejene ter vodilne delavce
• zaposlenim omogočite podporo izkušenih sodelavcev tudi v netipičnem delovnem času ali izven organizacije
• omogočite in spodbujajte povezovanje in sodelovanje bolj in manj izkušenih sodelavcev, nadrejenih, povezovanje med različnimi delovnimi skupinami, v obliki podpornih skupin in mentorskih programov, v živo ali v virtualnem okolju
• pri oceni tveganja za fizično nasilje in verbalne zlorabe se posvetujete z zaposlenimi in zunanjimi strokovnjaki, npr. s policijo ali specializirano nevladno organizacijo
• zagotovite psihosocialno podporo oz. pomoč za razbremenitev zaposlenih, ki se pri delu soočajo s težkimi okoliščinami (npr. reševalci, gasilci, policija, socialni delavci…)
Kako naj bi se počutili zaposleni:
• razumejo svojo vlogo in odgovornosti, pri čemer jim organizacija zagotavlja za to potrebne informacije
• zahteve, ki jih ima organizacija do zaposlenih, so jasne
• preko vzpostavljenih poti oz. sistemov v organizaciji lahko izrazijo svoje pomisleke glede kakršnih koli negotovosti, konfliktov ali odgovornosti, s katerimi se srečajo v svoji vlogi
Priporočila za obvladovanje psihosocialnih tveganj
• določite jasne delovne cilje
• določite jasne delovne strukture, da bodo vsi člani ekipe vedeli, kaj kdo dela in zakaj
• imejte redne individualne sestanke, da zagotovite, da so zaposleni seznanjeni z načrti dela za prihodnje mesece
• dogovorite se o posebnih standardih uspešnosti za posamezne naloge in rezultate redno pregledujte
• redno organizirajte timske sestanke, da zaposlenim omogočite razpravo o aktualnih vprašanjih pri delu
• predstavite cilje organizacije in cilje posameznih oddelkov
• opise delovnih mest oblikujte oz. posodobite v sodelovanju z zaposlenimi, da zagotovite, da so glavne funkcije in prednostne naloge jasne
• predstavite posamične osebne delovne načrte, ki so usklajeni s cilji tima/organizacije
• redno pregledujte opise delovnih mest, zlasti po uvedbi sprememb v organizacij in se redno pogovarjajte tudi o usposabljanju/prekvalifikaciji zaposlenih
• novim zaposlenim omogočite temeljito uvajanje v vašo organizacijo, njene politike in postopke; vključite informacije o tem, kje poiskati podporo ali s kom se pogovoriti o stresu
• pogovorite se o veščinah, ki jih imajo zaposleni, in o tem, ali verjamejo, da jih lahko dobro uporabijo
• preglejte načrte za osebni razvoj/usposabljanje zaposlenih in zaposlene spodbudite, da razmislijo o svojih veščinah/kompetencah, ali jih zadovoljivo uporabljajo oz. tistih, ki bi jih radi razvili
Kako naj bi se počutili zaposleni:
• ob organizacijskih spremembah prejemajo redna obvestila o poteku sprememb
• zagotovljene so jim pravočasne informacije, ki jim omogočajo razumeti razloge za predlagane spremembe
• nadrejeni s z njimi posvetujejo o spremembah in jim ponudijo možnost vplivati na predloge
• zavedajo se verjetnega vpliva morebitnih sprememb na njihovo službo in se, če je potrebno, usposabljajo za kakršne koli spremembe na delovnem mestu
Priporočila za obvladovanje psihosocialnih tveganj
• opredelite in razložite ključne korake sprememb, ki jih izvajate
• z zaposlenimi se posvetujte v začetku in med celotnim postopkom uvajanja sprememb
• vključite posvetovanje in podporo kot ključna elementa v vsak proces sprememb
• vključite zaposlene v proces načrtovanja
• zagotovite sistem za komentiranje in postavljanje vprašanj zaposlenih pred, med in po spremembi
• preverite, kako bo sprememba vplivala na cilje in delovne obremenitve oddelka in posameznikov
• vključite potrebe po usposabljanju/prekvalifikaciji kot del procesa sprememb
• s komunikacijo začnite zgodaj in naj bo, kolikor je le mogoče, dvosmeren pogovor
• pojasnite, kaj želi organizacija doseči in zakaj je bistvenega pomena, da pride do sprememb
• pojasnite časovne okvire sprememb in kako bodo spremembe vplivale neposredno na zaposlene
• imejte dogovorjen sistem za obveščanje zaposlenih, zakaj prihaja do spremembe
• dogovorite se o načinih komuniciranja (kot so sestanki, oglasne deske, pisma, e-pošta in obrazci za povratne informacije) in določite njihovo pogostost
• ne zanašajte se samo na eno komunikacijsko pot; večina ljudi ima morda dostop do osebnega računalnika v službi, toda komunikacijo je potrebno zagotoviti tudi za zaposlene, ki tega dostopa morda nimajo oz. delajo na drugih lokacijah
• poskrbite, da se zaposleni zavedajo vpliva sprememb, ki se jih izvaja, na njihova delovna mesta; z zaposlenimi se pogovorite o morebitni potrebi po usposabljanju oz. prekvalifikaciji