Nasveti za boljše počutje

Domov » Skrb za duševno zdravje » Nasveti za boljše počutje » Preprečimo tvegano in škodljivo pitje alkohola

Preprečimo tvegano in škodljivo pitje alkohola

Pitje alkoholnih pijač je pogost spremljevalec različnih družabnih dogodkov. Vendar pitje alkohola na način in v količinah, ki presegajo mejo manj tveganega pitja, ogroža zdravje in blagostanje posameznika, njegove družine, ožje in širše okolice ter celotne družbe. Alkohol lahko deluje škodljivo in povzroča zasvojenost. Za škodljive učinke alkohola so še posebej občutljivi otroci in mladostniki, pitje alkohola med nosečnostjo pa poleg matere ogroža še nerojenega otroka in mu lahko povzroča trajne posledice.


Alkohol že v nekaj minutah po zaužitju vstopi v krvni obtok in vpliva na delovanje vseh organov, še zlasti osrednjega živčevja. Spremeni se lahko posameznikovo razpoloženje in vedenje, upočasnijo se telesne reakcije, zmanjša se sposobnost jasnega razmišljanja, usklajenega gibanja, vpliva pa tudi na pomnjenje oziroma spomin. Dolgotrajno pitje alkohola neugodno vpliva na delovanje vseh sistemov človeškega telesa.

Meja manj tveganega pitja alkohola je določena na podlagi znanstvenih raziskav. Ta meja pove, kolikšna je količina alkohola, ki je z medicinskega stališča še sprejemljiva za večino zdravih odraslih ljudi, tako da najverjetneje ne bo škodovala zdravju. To ne pomeni, da je priporočljiva, temveč sprejemljiva.

Meja manj tveganega pitja alkohola je za moške in ženske različna. Za določanje meje popitega alkohola nam orientacijsko pomaga merilo ”meric”. Ena merica alkohola znaša 1 dcl vina ali 2,5 dcl piva ali 5 dcl radlerja ali 0,3 dcl žganja.

Sprejemljive meje za zdrave odrasle moške:

  • v enem dnevu ne več kot 2 decilitra vina ali ena steklenica piva ali dve šilci žgane pijače (ne več kot 2 merici na dan);
  • ob posebni priložnosti, kot je na primer praznovanje, ne več kot pol litra vina ali 2 steklenici in pol piva ali 1 deciliter in pol žgane pijače (ne več kot 5 meric ob eni priložnosti);
  • v enem tednu ne več kot en liter in pol vina ali 7 steklenic piva ali 4 decilitre žgane pijače (ne več kot 14 meric na teden);

Sprejemljive meje za zdrave odrasle ženske, ki niso noseče in ne dojijo:

  • v enem dnevu ne več kot 1 deciliter vina ali pol steklenice piva ali eno šilce žgane pijače (ne več kot ena merica na dan);
  • ob posebni priložnosti ne več kot 3 decilitre vina ali 1 steklenice piva in pol ali 1 deciliter žgane pijače (ne več kot 3 merice ob eni priložnosti);
  • v enem tednu ne več kot 7 decilitrov vina ali 3 in pol steklenice piva ali 2 decilitra žgane pijače (ne več kot 7 meric na teden).

Ob vsem tem naj bi bili vsaj dva dni v tednu povsem brez alkohola.

Nekaj nasvetov, kako piti čim manj alkohola:

  • beležimo, koliko alkohola popijemo, in popito količino pretvorimo v merice alkohola; 
  • izogibajmo se tveganim situacijam (npr. dogodkom, kjer je prisotno opijanje) ter preživljajmo prosti čas z aktivnostmi, ki ne vključujejo alkohola in krepijo zdrav življenjski slog (npr. telesna dejavnost, hobiji);
  • ohranjajmo nadzor nad popito količino (npr. ne dovolimo, da nam dotočijo kozarec, še preden je prazen);
  • seznanimo bližnje, da želimo zmanjšati pitje in jih prosimo za podporo;
  • zavedamo se, da imamo pravico reči ”ne” in se upreti pritisku družbe;
  • bodimo vztrajni, saj nam ob prvih poskusih morda ne bo uspelo zmanjšati količine pitja alkohola;
  • poiščimo strokovno pomoč.

Tveganost svojega pitja alkohola lahko preverite na naslednji povezavi.

Kako prepoznamo, ali je oseba zasvojena z alkoholom, kam jo usmeriti in kako nuditi takojšno pomoč, si lahko preberete na spletni strani NIJZ, SOPA in MOSA.
O zmanjševanju tveganega in škodljivega pitja alkohola si lahko preberete tudi na spletni strani Skupaj za zdravje.

 

Scroll to Top
Skip to content