Krepitev duševnega zdravja

Domov » Duševno zdravje » Krepitev duševnega zdravja » V obporodnem obdobju

V obporodnem obdobju

Skrb za duševno zdravje v obporodnem obdobju je izrednega pomena, saj zdravje matere vpliva tudi na otroka in celotno družino. Kljub številnim spremembam (fiziološke spremembe, družinska dinamika, itd.) je pomembno, da se bodoča mati kot ženska dobro počuti v svoji koži. Za dobro počutje in lažje soočanje z novimi izzivi lahko poskrbite z naslednjimi predlogi in nasveti.


Naj bo zdravje na prvem mestu

Zaradi sprememb v apetitu, ritmu spanja in težav s slabostjo je v obporodnem obdobju nekoliko težje skrbeti za zdrav življenjski slog. Nosečnice in doječe matere so pogosto omejene s specifično izbiro živil, z njihovemu stanju prilagojeno vadbo, s pomanjkanjem časa, zato ohranjanje zdravja lahko predstavlja velik izziv. Kljub vsemu je dobro najti način, da postavimo zdravje na prvo mesto. Veljajo enaka pravila kot v ostalih življenjskih obdobjih, z določenimi prilagoditvami. Še vedno moramo poskrbeti za dovolj spanja in gibanja. Telovadba v nosečnosti in po porodu mora biti manj intenzivna. Izogibajmo se prekomerni obremenitvi trebušnih mišic in pretiranemu raztezanju, saj so sklepi v nosečnosti čezmerno gibljivi in lahko pride do poškodb. Poskrbimo za zdravo prehrano in ne pozabimo na prehranske dodatke (npr. folna kislina dokazano vpliva na razvoj možganov pri dojenčku). Izredno pomembno je, da se v tem obdobju odrečemo kajenju in uživanju alkohola, saj negativno vplivata na otrokov razvoj (npr. povečata verjetnost za nizko porodno težo in razvojno-nevrološke težave). Zdrav način življenja pa zajema tudi prilagoditev delovnih obveznosti. Nosečnice in doječe matere imajo na delovnem mestu poseben status. Pomembno je, da se z nadrejenimi pogovorimo o prilagoditvah na delu, ki varujejo naše fizično in duševno zdravje.

Bodimo informirane, a kritične

V času nosečnosti in po porodu se soočamo s kopico novosti in mnogimi odprtimi vprašanji, zato je prav, da se o vsem, kar nas zanima ali skrbi, informiramo (npr. o porodu, dojenju, uspavanju, vzgoji…). Koristne informacije in napotki nas lahko pripravijo na številne prihajajoče spremembe in nas opolnomočijo z znanjem, kako se z njimi uspešno spoprijeti. Pri izbiri virov informacij pa je potrebna previdnost in kritična presoja, saj lahko (zlasti na spletu) najdemo mnogo zmotnih in neustreznih informacij. Prebirajmo preverjene vire in ne zaupajmo vsakemu nasvetu, ki ga najdemo na spletu. Kadar smo v dvomih, se obrnimo na strokovnjaka (npr. osebnega ginekologa) in upoštevajmo njegova priporočila. 

Na naslednjih povezavah najdete več prispevkov na temo Kako lahko krepimo duševno zdravje v nosečnosti ter o aktualnih razmerah in obporodnem obdobju.

Gnezdenje

Pričakovanje novega bitja je vznemirjujoče obdobje, polno vprašanj, dvomov, negotovosti in skrbi. Določeno mero pomiritve in občutka nadzora dobimo s tem, da se lotimo najnujnejših opravil pred otrokovim rojstvom. Zato ta čas namenite pogovoru s partnerjem in se skupaj dogovorita, kateri nakupi so dejansko potrebni ter kako bosta preuredila in pripravila dom za novega družinskega člana. Na spletu in družabnih omrežjih lahko hitro dobimo občutek, da se nakupovalni seznam nikoli ne konča, kar lahko v nas vzbuja stres in finančno stisko. Pomembno je zavedanje, da otrok ne potrebuje veliko materialnih stvari. Novo  bitje namreč najbolj od vsega potrebuje skrb, pozornost, nežnost in toplino, vse ostale potrebe pa lahko odkrivamo in razrešujemo sproti. 

Umaknimo se iz stresnih situacij

Stres nas spremlja v vseh življenjskih obdobjih in včasih se mu težko izognemo. V času nosečnosti je prekomerni stres lahko škodljiv in negativno vpliva na še nerojenega otroka. Zaradi tega je pomembno, da se zavestno umaknemo iz situacij, ki nas vznemirjajo. Kadar umik ni možen, je pomembno, da najdemo način, da se lahko sprostimo in umirimo (npr. preko tehnik sproščanja). Tudi obdobje po porodu je lahko izjemno stresno, saj se družinska dinamika preoblikuje, skrb pa je osredotočena na novega člana. Stres negativno vpliva na počutje mame, posledično pa tudi na počutje otroka in ostalih članov družine. Otroci začutijo, kdaj smo napeti in so posledično tudi sami razdražljivi (npr. jokajo in se ne morejo potolažiti). Zaradi tega je izrednega pomena, da poskrbimo za lastno dobro počutje, saj bomo hkrati poskrbeli za dobro počutje otroka.

Kdaj stres predstavlja težavo in kako si lahko pomagamo si lahko ogledate na naslednji povezavi.

Razbremenimo se

Včasih se nam zazdi, da zmoremo vse storiti same, a je dobro, da znamo sprejeti vsakršno pomoč. Partner in ostali družinski člani nam lahko nudijo čustveno oporo ali praktično pomoč (npr. pospravijo, pomijejo, skuhajo, gredo v trgovino, poskrbijo za otročka, da ima mamica nekaj časa zase…). Razbremenimo se lahko tudi tako, da se povežemo z nosečnicami in mladimi mamicami, s katerimi lahko delimo izkušnje. Velikokrat nam pomaga že zavedanje, da nismo same in občutek, da nas nekdo razume.

Prepoznajmo znake tesnobe

Izredno pomembno je, da smo nosečnice in mlade mame pozorne na svoje občutke in čustva. Pogosto nas lahko preplavijo pretirane skrbi in strahovi (npr. strah pred porodom, zaskrbljenost in negotovost glede primerne skrbi za otroka, razni strahovi, kaj slabega bi se lahko pripetilo dojenčku, itd.), ki lahko vodijo v resnejše težave v duševnem zdravju. Pomembno je, da smo v stiku same s seboj, da tesnobne občutke hitro prepoznamo, se z njimi soočimo ter raziščemo možne razrešitve. Kadar si ne znamo pomagati same, poiščemo pomoč bližnjih. Ženske gremo v obporodnem obdobju skozi številne spremembe in preizkušnje, soočamo se lahko tudi z različnimi izgubami (npr. spontani splav). Ob stiski, ki traja dlje časa in resno vpliva na naše počutje in vsakodnevno življenje,  čim prej poiščimo strokovno pomoč.

Več o tem kako lahko prepoznamo znake tesnobe si lahko preberete v prispevku Ko se srečamo s tesnobo.

Negujmo dober partnerski odnos

Ne pozabimo, da je dober partnerski odnos temelj zdravih in dobrih družinskih odnosov. Že pred prihodom novega člana si vzemimo čas zase in za partnerja, za iskrene pogovore in spodbujanje občutka povezanosti in bližine. Po rojstvu otroka se namreč družinska dinamika spremeni, partnerja imata manj časa drug za drugega in glavnino pozornosti namenjata otroku. Pomembno je, da se odkrito in iskreno pogovorimo o vidikih vzgoje in starševstva, uskladimo pričakovanja in želje ter stremimo k podobnim vrednotam. Tako lahko preprečimo občutek odtujenosti v partnerstvu in lažje premostimo izzive v prvih letih otrokovega življenja.

Številne koristne informacij in nasveti za bodoče starše so na voljo v gradivu Priprava na porod in starševstvo.

Poiščimo pomoč, ko jo potrebujemo

Obdobje nosečnosti prinaša veliko telesnih in psihičnih sprememb, ki so lahko stresne. Soočamo se lahko z občutkom negotovosti, morebitnimi izgubami (npr. spontani splav) ali skrbmi kako se bodo stvari odvijale v naslednjih (ob)porodnih mesecih. Porajajo se nam lahko številna vprašanja, nesigurnosti in dvomi glede materinstva. Vse te skrbi so lahko zelo obremenjujoče in lahko negativno vplivajo na naše telesno in duševno zdravje. Ob težkih trenutkih nam je v oporo lahko partner, prijatelj/ica ali družinski član, s katerim se lahko odkrito pogovorimo o svojih stiskah. Kadar pa stiska traja dlje časa in začne vplivati na naše vsakodnevno počutje, je pomembno, da pravočasno poiščemo strokovno pomoč, ki nam bo pomagala do boljšega počutja in razbremenitve.

Več informacij o pomoči, ki je na voljo, najdete na spodnjih povezavah:Telefonski in spletni viri v duševni stiskiCentri za duševno zdravje odraslihMreža virov pomoči v Sloveniji
•	Publikacija Kam in kako po pomoč v duševni stiski 

 

Scroll to Top
Skip to content