Kaj pomeni biti najstnik_ca?
Mladostništvo je obdobje, ki nastopi po otroštvu in se od njega razlikuje po nekaterih razvojnih nalogah ter telesnih in drugih spremembah. Z drugimi izrazi ga lahko imenujemo najstništvo, adolescenca ali puberteta, ki pomeni začetek mladostništva.
Kot pričetek mladostništva običajno štejemo starost med 11. ali 12. letom, ko se pričnejo pojavljati prvi znaki spolnega razvoja in zorenja, traja pa vse do doseženega 22. ali 24. leta. Čeprav gremo kot mladostniki skozi podobno zaporedje razvoja, moramo upoštevati, da se vsak izmed nas razvija drugače, glede na podedovano genetiko in izkušnje, ki jih dobimo iz okolja. Mladostništvo je zaradi vsega dogajanja dokaj napeto obdobje, zaradi česar nam je občasno lahko tudi težko, saj od nas zahteva veliko prilagajanja.
Spremembe, spremembe, spremembe…
Kot mladostniki se v času odraščanja srečujemo z več spremembami, ki se pojavljajo na veliko področjih. Pri sebi lahko zaznamo spremembe v videzu, izgledu in delovanju telesa, doživljamo lahko močna in različna čustva, pričnemo nekoliko drugače razmišljati in gledati na svet ter več svojega prostega časa preživljati s prijatelji in vrstniki.
V nadaljevanju si lahko prebereš o tem, kaj zajema vsako področje razvoja v mladostništvu:
- Telesni razvoj vključuje pospešeno telesno rast, dozorevanje telesa in razvijanje novih gibalnih spretnosti, ki omogočijo udejstvovanje v različnih aktivnostih (npr. pridobivanje telesne moči in vzdržljivosti). Nekatere spremembe so vidne navzven, druge pa se odvijajo znotraj telesa.
- Spolni razvoj je povezan s telesnim razvojem in zajema hormonske spremembe, ki se pojavijo z namenom doseganja spolne zrelosti. Kažejo se lahko preko različnih znakov kot so intenzivnejše potenje v primerjavi z otroštvom, rast dlak na različnih delih telesa (tudi spolovilih), pojav mozoljavosti ali aken ipd. Razvoj se med spoloma razlikuje.
- Čustveni razvoj se v mladostništvu navezuje na doživljanje močnih čustev, s katerimi želimo kot mladostniki najti in zavzeti svojo vlogo v družbi. Pri sebi lahko opazimo tako prijetna čustva (npr. veselje, ponos, zaljubljenost) kot tudi neprijetna čustva (npr. žalost, sram, strah, zaskrbljenost). Razvijati pričnemo tudi svoje zmožnosti za boljše uravnavanje čustev v primerjavi z otroštvom (npr. ob težkih trenutkih se znamo hitreje umiriti in se potolažiti kot takrat, ko smo bili mlajši).
- Miselni razvoj odraža spremembe v možganih, ki z odraščanjem razvijajo nove, večje zmožnosti za delovanje. To nam kot mladostnikom omogoča hitrejše pomnjenje, odkrivanje novih načinov za reševanje različnih ugank in problemov, učenje novih spretnosti, moralno presojanje tega, kaj je pravično ipd.
- Socialni razvoj se v mladostništvu nanaša na razvijanje novih prijateljskih vezi z vrstniki. Razvijati pričnemo svoje sodelovalne in komunikacijske spretnosti za lažje delovanje v šoli, med prijatelji, z družinskimi člani ipd. V primerjavi z otroštvom lahko pri sebi opazimo, da si več svojega prostega časa želimo preživljati s prijatelji in manj s starši ter drugimi družinskimi člani. Najdemo si svoje zaupnike, s katerimi delimo svoje skrivnosti, hobije in tudi obdobja, ko nam je težko.
Prepletanja na vseh ravneh
Vsa našteta področja razvoja se med seboj povezujejo. To pomeni, da telesne spremembe, s katerimi se srečujemo, vplivajo na naše doživljanje čustev, saj se zaradi njih lahko počutimo nelagodno, zaskrbljeno, prestrašeno ipd. Tudi ljudje, s katerimi se družimo, nam vzbujajo določena čustva (npr. veselje, presenečenje, ljubosumje). Velik vpliv ima tudi opazovanje in primerjanje z vrstniki, predvsem kadar zaznamo, da se telesa drugih razvijajo drugače od našega. To v nas lahko vzbudi različne občutke, kot so sram, zavist, jeza, negotovost vase ali pa občutke krivde, da bi se morali razvijati enako kot drugi. Zaradi vseh sprememb v mladostništvu se ne bi smeli obremenjevati ali se zanje kriviti, čeprav se zaradi njih lahko počutimo neprijetno.
Kaj pa, če je vsega preveč?
Zaradi mnogih novosti, ki se odvijajo v času mladostništva, se pogosto lahko počutimo zmedeno in negotovo. Kot mladostniki v času odraščanja in zorenja izkusimo različne vrste stresa in stisk, kot so lahko stiske zaradi šolskih obremenitev, negativnih misli in občutkov o sebi, težav s prijatelji ipd. Čeprav se nam morda zdijo velike in nepremagljive, se je dobro zavedati, da so prehodne težave in stiske sestavni del mladostništva. Na izzive in stiske se kot mladostniki odzivamo različno – nekateri stisko izražamo navzven preko različnih vedenj (npr. jok, prepiranje, neprimerno vedenje), drugi pa lahko stisko prikrivamo in se umikamo vase, zaradi česar je drugi niti ne opazijo. Če spoznamo, da nas težave obremenjujejo tako močno, da motijo potek našega vsakdana in opravljanje (šolskih) obveznosti, se obrnimo po pomoč.
- TOM telefon (116 111) https://e-tom.si/
- spletni portal #To sem jaz https://www.tosemjaz.net/