Kako se lotiti učenja?
Prideš iz šole, doma pa te čakata naloga in ponavljanje učne snovi za naslednji dan. Včasih si, kot vsi, utrujen/a, raje bi počel/a druge stvari ali pa ne vidiš smisla v učenju. Spraviti se k učenju zato sproži odpor. Šolskim obveznostim se seveda ne moremo izogniti. Na vsak način jih moramo opraviti. Zato bo lažje, če spoznamo nekatere »trike«, kako se sploh učiti. S tem, ko bomo imeli urejene šolske obveznosti, bomo nase ponosni, starši nas ne bodo priganjali k delu za šolo, več časa bomo imeli za druženje in hobije …
Kako se lotiti učenja?
Ob besedi učenje včasih morda pomislimo na odpor in dolgočasje. A, v resnici vsak dan tudi samodejno spoznavamo nove stvari, pilimo svoje spretnosti, se preizkušamo, povezujemo ugotovitve med seboj – in vse to je tudi učenje. Z učenjem skušamo bolje razumeti sebe in ljudi okoli nas, da se lahko v življenju bolje znajdemo. Čeprav nas kot mladostnike običajno zanimajo druge stvari kot pa se jih učimo v šoli. Nekateri triki za lotevanje ali popestritev učenja so:
- Motivacija: sama od sebe redko pride, zato ne čakajmo nanjo. Prvi korak je, da naredimo neko manjšo stvar (npr. razmislimo, kaj se moramo naučiti, zberemo zapiske, pospravimo prostor za učenje). Šele to nas običajno motivira za korak naprej. Nato razmislimo, kaj nas motivira – veselje do učenja, želja po znanju, strah pred slabo oceno, zahteve staršev, tekmovanje med sošolci… To imejmo v mislih, ko z učenjem vztrajamo, tudi, ko se nam ne ljubi več. Za učenje se lahko motiviramo tudi z izbiro simbolične nagrade po učenju (npr. rekreacija, obisk prijatelja, čas za hobi, nekomu se pohvalimo, kaj smo se naučili). Zavedajmo se, da ne bomo ves čas motivirani – potrebna je disciplina, red in navada, da vztrajamo.
- Učni prostor: eno izmed enostavnejših stvari za pričetek učenja je ureditev učnega okolja. Doma nam je običajno dodeljen nek prostor za učenje, zato ga ne moremo izbirati. Lahko pa poskrbimo, da je ta prostor urejen in imamo pri roki vse, kar potrebujemo za učenje. Slabo je, če se učimo na postelji, saj možgani posteljo povezujejo s spanjem, zato bomo ob ponavljanju snovi hitreje utrujeni. Ustrezen prostor za učenje je svetel in prezračen prostor z mizo, na katero prinesemo vse učbenike, zvezke, vaje, pisala, ravnila, kozarec vode in ostalo, kar potrebujemo za učenje. Vsako vstajanje od mize in iskanje pripomočkov bo zmotilo naš miselni proces. Hkrati z dosega rok ali vidnega polja umaknemo vse motilce, kot so telefon, TV, igre, prstne igračke, stripi… Glasba v ozadju sicer lahko nekaterim pomaga, druge pa ovira pri učenju. Več o pripravi delovnega prostora najdeš na portalu #To sem jaz.
- Organizacija učenja: da nas ne povozi čas in česa ne pozabimo ponoviti, je dobro, da si učenje organiziramo. To pomeni, da najprej pregledamo, kaj vse se moramo naučiti – učitelj nam je morda namignil, katera poglavja v učbeniku moramo znati. Naši možgani lažje predelajo manjše odseke snovi, zato si je snov pametno razdeliti na manjše dele (npr. po poglavjih v učbeniku, po številu strani v zapiskih). Če želimo, lahko izdelamo preglednico ali urnik učenja po delih snovi. Nato razmislimo, koliko časa potrebujemo za učenje in do kdaj moramo snov znati. Pri tem upoštevajmo tudi odmore – po 20 do 45 minut zbranega učenja si je pametno vzeti 5 do 10 minutni odmor. Odmor izkoristimo za kratek razteg, sprehod po hiši, stranišče, pitje, božanje ljubljenčka. Nastavimo si lahko nemoteč odštevalnik časa do odmora, saj nas bližina konca lahko spodbudi k vztrajanju. Odmore si lahko načrtuješ tudi s Pomodoro tehniko.
- Učenje v družbi: k učenju se je lažje spraviti v dogovoru s prijateljem. Vendar se moramo prej prepričati, da nam tak način ustreza. Vprašati se moramo, ali snov predelujemo enako hitro kot prijatelj in nas ne moti njegovo glasno ponavljanje snovi. Poskrbeti moramo, da s prijateljem ne »odplavamo« stran od učne teme, se držimo ritma učenja, odstranimo motilce (telefone, pametne ure, tablice), sproti preverjamo ali razumemo snov. Po učenju lahko o snovi debatiramo – npr. kje nam bo naučena snov koristila, kako jo povezati z drugimi šolskimi predmeti. Lahko pa se s prijateljem dogovorimo, da se učimo vsak zase, ob koncu pa drug drugega sprašujemo o snovi in preverjamo razumevanje.
- Preverjanje razumevanja: da ugotovimo, kaj smo odnesli od učenja, je snov pametno preverjati sproti ali ob koncu učenja. Snov razumemo, ko smo jo zmožni povzeti s svojimi besedami, ko najdemo svoje primere, ko jo povežemo z drugo šolsko snovjo ali primeri iz življenja… Pri tem pa pametno upoštevati to, da kadar bo preverjanje znanja pisno, tudi pri učenju čim več pišimo, če pa nas čaka ustno preverjanje znanja, snov ponavljajmo na glas. Če po učenju nečesa še vedno ne razumemo, si vprašanja nekam zabeležimo in jih postavimo učitelju. S tem učitelju damo tudi vedeti, da smo se učili. Nekaj o samoocenjevanju je opisanega tudi tu https://www.tosemjaz.net/razisci/sola-ucenje-in-prosti-cas/samoocenjevanje-ali-kako-preverimo-ce-smo-se-snov-dobro-naucili/
Ti triki nam lahko olajšajo sam proces učenja. Velja pravilo, da ni tako pomembno, koliko se učimo, ampak, kako se učimo. Če si zastavimo dober načrt učenja, nam ostane več časa za stvari, ki nas veselijo.
Kakšen je moj učni stil?
Učimo se z opazovanjem, poslušanjem, raziskovanjem, preizkušanjem in postavljanjem vprašanj. Pri učenju uporabljamo več učnih kanalov, preko katerih pridejo informacije do naših možganov. Običajno prevladuje eden izmed kanalov, preko katerega si najlažje zapomnimo informacije iz okolja. Glede na to ločimo 3 učne stile:
- Nekateri se najlažje učijo preko opazovanja, gledanja slik/videoposnetkov ali branja, zato imajo prevladujoč vizualni stil. Zanje je koristno, če si ob učenju rišejo pregledne miselne vzorce, tabele, skice, simbole ali pa si barvno podčrtujejo zapiske. Na spletu lahko pobrskajo za videoposnetki, ki ponazarjajo učno snov.
- Drugi se najlažje učijo preko poslušanja, kar kaže na prevladujoč slušni stil. Zanje je koristno, če učno snov ponavljajo na glas, jo razlagajo drugim ali se vključijo v debato o učni snovi. Učne pojme si lahko oblikujejo v rime ali zloge. Ljudi s prevladujočim slušnim stilom običajno moti hrup iz okolice, zato je dobro, da imajo ob učenju tišino ali mirno, monotono glasbo.
- Tretji pa snov najlažje usvajajo preko gibanja ali eksperimentiranja s snovjo, kar kaže na gibalni stil. Zanje je koristno, če se med učenjem gibajo po prostoru, ob razlaganju snovi uporabljajo svoje roke, odigrajo dialog, po navodilih učitelja izvedejo eksperiment iz učne snovi ali ustvarijo kakšen izdelek.
Ne glede na to, kakšen je naš učni stil pa velja, da bolj kot se aktivno ukvarjamo z učno snovjo, bolj jo bomo usvojili. Zgolj branje iz zapiskov ali »učenje na pamet« zato po navadi ni dovolj. Ko imamo pred seboj učno snov, skušajmo iz nje izluščiti bistvo oz. pomen, zakaj je to koristno vedeti. Ključne besede iz snovi (teh je okoli 10 %) si lahko označiš, da takoj »padejo v oči«. Ostale ideje za aktivno učenje so: pripravimo kviz iz učne snovi, sami se postavimo v vlogo učitelja in glasno razlagamo snov, spomnimo se svojih primerov na podlagi učne snovi, ustvarimo miselne vzorce ali diagrame, domislimo se svojih simbolov, preko katerih si zapomnimo sosledje dogodkov…
Kaj, ko se zalomi?
Če dobimo slabo oceno, nam je hudo. Še posebej, če smo se na preverjanje znanja veliko pripravljali. Najprej razmislimo o vzroku neuspeha – je šlo za nerazumevanje snovi, premalo učenja, slabo počutje ob opravljanju preizkusa, težave ob učenju… Če smo se za test premalo učili ali se ob pisanju slabo počutili, lahko to popravimo ob naslednjem preverjanju znanja. Če pa je vzrok v nerazumevanju snovi ali učnih težavah, se obrnimo po pomoč. Snov nam lahko razloži sošolec, učitelj, starš, sorojenec. Ob težavah z učenjem pa nam lahko pomaga šolska svetovalna služba. Ta pomaga tudi, ko se odločamo za izbiro šole ali poklica. Prebereš si lahko prispevek Poklicno odločanje.
Če v šoli dobivamo veliko slabih ocen kljub trudu za učenje, nas to lahko potre. Postanemo žalostni, prestrašeni ali jezni. Kadar se nam ob učenju zatika, je pomembno, da poiščemo pomoč. Iskanje pomoči ne pomeni, da se ne znamo učiti, ampak nas pomoč drugega opremi za lažje učenje. Ko razvijemo učne strategije, pa moramo z njimi vztrajati. Rezultati vlaganja truda v šolsko delo lahko pridejo šele sčasoma, zato ne smemo obupati.