Odlašam do zadnjega, potem pa hitim in se jezim
Odlašanje oz. prokrastinacija se pojavi takrat, ko je pred nami neka naloga, izziv ali obveznost, ki nam ni prijetna, do nje čutimo odpor ali pa se je ne znamo lotiti. Če nam le-te ni potrebno opraviti takoj, si mislimo »zdaj sem utrujen/a, s tem se bom ukvarjal/a kasneje«. Nalogo zavestno odložimo na kasnejši čas – kot dremež ob jutranji budilki. Včasih iščemo izgovore, da se zaposlimo s čim prijetnejšim (npr. gledanje serij, druženje) ali »koristnejšim« (npr. pospravljanje sobe, gibanje). Vseeno pa nas omenjena obveznost še vedno spremlja v mislih oziroma nas nanjo opominjajo starši, učitelji, sošolci… Če ne določimo časa, kdaj se bomo nalogi posvetili, se nam zgodi, da vse delamo zadnji trenutek, pod stresom, slabe volje, jezni nase…

Kaj je dobro vedeti o odlašanju?
- Odlašanje ni enako lenobi: odlašanje pomeni zavestno odločitev, da neko obveznost, ki je ni treba takoj opraviti, odložimo za kasneje. Ko se je lotimo pa se zanjo potrudimo. V nasprotju z odlašanjem za lenobo velja, da se nam v delo ne ljubi vložiti nič več truda kot je zanj minimalno potrebno. Če z obveznostmi odlašamo, to vedno ne pomeni, da smo leni. V ozadju odlašanja je običajno nek razlog, ki ga lahko odpravimo.
- Odlašamo vsi ljudje: vsi bi se raje ukvarjali z dejavnostmi, ki so nam prijetne, kot pa s tistimi, ki jih moramo početi. Zaradi tega s slednjimi zavlačujemo, se jim izogibamo ali z njimi odlašamo. Vendar pa mora vsak med nami, bodisi v šoli, na treningu, v službi ali drugod velikokrat opraviti obveznosti, ki se nam jih ne ljubi. K sreči obstajajo načini, kako »pretentati« odlašanja, o katerih si lahko prebereš več v nadaljevanju.
- »Začaran« krog odlašanja: ko nam je dodeljena neka obveznost, se pri odlašanju običajno odvije takšen krog:
- Sprva (še) ne čutimo pritiska, saj imamo verjetno na voljo še veliko časa, da stvari opravimo. Ob tem občutimo olajšanje, ker nam o obveznosti še ni treba razmišljati.
- Ko se bliža končni rok, postajamo nervozni, kdaj se bomo tega lotili. Verjetno se k obveznosti spravimo še težje kot na začetku, saj smo z odlašanjem samemu sebi potrdili, da je naloga, ki nas čaka zares zoprna oz. neprijetna. Hkrati so se nam verjetno nakopičile tudi druge obveznosti, s katerimi smo prav tako odlašali.
- Ko se stvari končno lotimo, smo verjetno pod časovnim pritiskom. Postanemo nejevoljni, zaskrbljeni, jezni, iščemo izgovore ali krivca za to, da se tega že prej nismo lotili. Obstaja tudi verjetnost, da bomo stvari naredili slabše in površno, ker bomo hiteli.
- Ko pride naslednja zadolžitev, se spomnimo neprijetnih občutkov (nejevolja, zaskrbljenost, jeza, krivda), ki smo jih doživljali ob zadnji zadolžitvi. Zaradi tega morda občutimo odpor do zadolžitve, zato se odločimo odlašati z njo.
Zakaj odlašamo s stvarmi?
Sami pri sebi lahko prepoznamo manj učinkovite vzorce vedenja, ki jih vztrajno ponavljamo – kot je na primer izogibanje obveznostim do zadnjega trenutka. Nekaj normalnega je, da nismo ves čas motivirani za vse obveznosti, ki nas čakajo. Včasih se nam z nekaterimi od njih ne ljubi ukvarjati, strah nas je začeti, nimamo energije ali pa v njih niti ne vidimo smisla. Razlogi za odlašanje so različni. Šele, ko jih prepoznamo, se lahko lotimo premagovanja odlašanja. Spodaj so navedeni najpogostejši razlogi odlašanja. Se morda prepoznaš v katerem izmed njih?
- Odpor oz. pomanjkanje motivacije: normalno je, da včasih ne vidimo smisla v tem, zakaj je nekaj potrebno narediti oziroma da stvari delamo samo zato, ker »je tako naročil starš/učitelj/trener«. Če se nam nekatere stvari zdijo nesmiselne, vendar jih drugi zahtevajo, jih bomo verjetno morali opraviti. Takrat se je bolj smiselno osredotočiti na to, kako lahko sami sebe motiviramo. Razmislimo o tem, kaj bi naredilo nalogo bolj privlačno in zabavno (npr. si izberemo/uredimo prijeten prostor za delo, načrtujemo odmore, razmislimo, kako se bomo nagradili ob opravljeni obveznosti). Hkrati odstranimo moteče dejavnike, ki nam odmikajo pozornost stran od tega, kar počnemo (npr. obvestila na telefonu, poseganje po elektronskih napravah, klepet z domačimi).
- Neznanje: s stvarmi odlašamo zato, ker ne vemo, kaj moramo sploh storiti. Neznanje je lahko povezano z ne poznavanjem načina, kako se nečesa lotiti (neznanje o organizaciji dela) ali pa je povezano z nepoznavanjem vsebine (neznanje o snovi). Če za nas veljajo organizacijske težave (npr. ne vemo kako pristopiti k učenju, imamo neučinkovite učne navade), si lahko pri lotevanju stvari pomagamo s člankom Kako se lotiti učenja. Če pa z nečim odlašamo zato, ker nimamo znanja o sami snovi, se je dobro obrniti po pomoč. Razmislimo o tem, kje lahko dobimo dodatno razlago – nam lahko snov pojasni prijatelj, starš, starejši sorojenec, učiteljica na dopolnilnem pouku, morda pobrskamo po spletu?
- Strah pred neuspehom ali nezaupanje vase: včasih z obveznostmi odlašamo zato, ker že vnaprej predvidevamo, da nam ne bo uspelo. V resnici tega ne moremo vedeti. Naša predvidevanja so zgolj misli, ki niso nujno resnična oziroma dejstva. Včasih je zato bolje, da z obveznostmi kar začnemo in naredimo, kar lahko. S tem dobimo pogum in zaupanje vase, občutek, da nam lahko uspe. Morda pa sebe prepoznamo kot perfekcionistične in si želimo, da je vse, kar naredimo, idealno izpeljano, sicer se dela raje ne lotimo. Perfekcionizem se pogosto izkaže za ne najboljšo strategijo – čeprav se z njim ljudje pogosto pohvalijo. Dejstvo je, da ne moremo biti na vseh področjih popolni. Če želimo vse perfektno opraviti v šoli, nam bo zmanjkalo časa za obšolske dejavnosti, trening, druženje s prijatelji… in obratno.
- Naučili smo se, da vse delamo zadnji trenutek: v času odraščanja smo se morda navadili, da stvari počnemo tik pred zdajci. Morda to počnejo tudi naši prijatelji, sorojenci ali starši. Lahko se nam zdi, da stvari pod časovnim pritiskom delamo bolje, čeprav smo ob tem živčni in razdražljivi. Če vemo, da moramo nekaj narediti oz. nas nekaj čaka, si lahko za izziv postavimo, da poskusimo narediti ravno obratno.
Ob naslednji priložnosti si za spremembo obljubimo, da se bomo dela lotili veliko pred rokom oddaje. Ali pa si končni rok v svoj koledar zabeležimo nekaj dni prej. Po opravljeni obveznosti se vprašajmo, kako smo se ob tem počutili, kako dobro smo opravili obveznost, nam je bilo delati lažje… O strategiji »Naredi ravno obratno« si lahko prebereš tudi v priročniku Kaj
lahko naredim, da mi bo lažje? v 4. poglavju (str. 37).
Kako naj premagam odlašanje?
Nekaj načinov premagovanja si že spoznal/a. Pomagajo pa ti lahko tudi naslednje strategije:
- Strukturiranje dneva: ko pridemo iz šole ali treninga, imamo pred seboj še popoldne. Če nimamo načrtovanih obveznosti, se počutimo prepuščeni samemu sebi. Naredili bi lahko vse mogoče ali pa čisto nič, saj (še) ni nujno. Dobro je, da si v svoj vsakdan vpeljemo strukturo ali rutino, ki nam lahko pomaga pri odlašanju. Če si v okviru našega urnika točno zadamo kaj bomo v tem dnevu storili, se veliko lažje spravimo k delu, kot pa če čas porabimo za razmišljanje o tem ali se nam nekaj ljubi storiti ali ne. O vpeljevanju dnevnih rutin in strukture si lahko prebereš tu.
- Začnimo z najtežjim ko je pred nami veliko nalog, ki jih moramo opraviti, se počutimo obremenjene. Ker ne vemo, česa bi se lotili najprej, morda niti ne začnemo z delom. Raziskave kažejo, da je najbolje začeti z nalogo, ki se nam zdi najtežja, najobsežnejša ali najmanj prijetna. Produktivni ljudje svoj delovni dan vedno začnejo z nalogo, ki se jim najbolj upira. Ko opravijo najtežjo zadolžitev, jim to da motivacijo za vse ostale naloge, ki se zdijo enostavnejše. Hkrati s tem poskrbijo, da jim tekom dneva ne zmanjka časa ali energije za to nalogo.
- Delni cilji: če nas čaka obsežna naloga (npr. pisanje eseja, seminarske naloge, priprava predstavitve), je to (pre)velik zalogaj, zato se ga naši možgani ustrašijo. Zdi se nam, da je vsega preveč, nalogi ne bomo kos, ali pa sploh ne vemo, kje začeti. S postavljanjem delnih ciljev si nalogo razdelimo na manjše, lažje obvladljive cilje. Na primer, pri pripravi predstavitve so delni cilji lahko: iskanje literature, pregled literature, pisanje uvoda, pisanje osrednjega dela, pisanje zaključka, oblikovanje predstavitve, vadenje predstavitve.
- Nagrada za trud: ko se lotevamo naloge, lahko že vnaprej razmislimo o tem, kako se bomo nagradili po končani nalogi (npr. peka piškotov, obisk športnega parka s prijatelji, sprehod psa). To nas lahko spodbudi k čimprejšnjemu delu, da bomo lahko čim prej uživali v izbrani nagradi – in to zasluženo s trudom.
Običajno je občutek, da nas nekaj še čaka, ali pa občutek slabe vesti, ker nečesa še nismo opravili, manj prijeten od tega, da smo se stvari lotili in naredili vsaj prvi korak. Ko se nečesa lotimo, je zelo verjetno, da nas bo naloga potegnila vase oziroma si bomo znali bolje predstavljati, kakšen časovni zalogaj zahteva določena naloga. Zato bomo lažje načrtovali čas, ko se je bomo pravočasno in brez časovnega pritiska lotili.